Online handelaars mogen consumenten uit andere EU-lidstaten niet langer de toegang weigeren tot hun webshop. Wel mogen ze verschillende verkoopprijzen hanteren, en leveren in het buitenland is niet verplicht.
Geen discriminatie
Dit alles is het gevolg van de Europese verordening over ‘geoblocking’, die in februari is goedgekeurd en nu in werking treedt. Daardoor mogen webwinkeliers geen consumenten discrimineren op basis van hun woonplaats of nationaliteit. Tot nu toe gebeurde het nog geregeld dat shoppers op hindernissen stootten wanneer ze een buitenlandse webshop bezochten: ze kregen geen toegang, werden automatisch omgeleid of hun betaalkaart werd geweigerd. Die praktijken behoren vanaf nu tot het verleden. De Europese Unie wil grensoverschrijdende handel stimuleren ten voordele van zowel consumenten als ondernemingen.
“Het kan voor consumenten erg frustrerend zijn om te proberen een paar schoenen of festivaltickets van een buitenlandse website te kopen, om erachter te komen dat ze de aankoop niet kunnen doen omdat ze zich in het ‘verkeerde’ land bevinden. Dit is niet wat je zou verwachten in een interne markt en het is heel goed nieuws dat deze overlast stopt”, zegt Monique Goyens, directeur-generaal van de Europese consumentenorganisatie BEUC. “Een interne markt biedt consumenten meer keuze en betere aanbiedingen. Nu geoblocking ten einde loopt, kunnen consumenten nog beter profiteren van de voordelen van een markt van 500 miljoen mensen.”
Levering niet verplicht
Concreet mogen online handelaars voortaan consumenten uit andere EU-landen niet meer weigeren. Evenmin mag je shoppers omleiden naar een andere website zonder hun toestemming. Retailers behouden de vrijheid om specifieke betaalmethoden al dan niet te aanvaarden, maar mogen shoppers niet verschillend behandelen op basis van hun nationaliteit of vestigingsplaats.
Wel mogen handelaars producten aanbieden tegen verschillende verkoopprijzen in verschillende lidstaten. Ze zijn bovendien niet verplicht om producten ook te leveren over de grenzen, in een land waar ze niet actief zijn. De consument moet in dat geval zelf instaan voor de levering of het product zelf komen ophalen. Handelaars hoeven bovendien niet alle nationale debetkaarten van andere lidstaten te aanvaarden.
Andere geoblocking praktijken zullen echter nog steeds bestaan. Het verbod geldt bijvoorbeeld niet voor de audiovisuele sector: televisieproviders kunnen dus nog steeds voorkomen dat buitenlandse kijkers online naar hun programma’s kijken.