Na een zwak 2023 voor e-commerce in Europa is 2024 een jaar dat maakt of kraakt. Hangt er beterschap in de lucht? En waar liggen de kansen en uitdagingen? Een nieuw rapport zocht het uit.
Erg ongelijk verdeeld
Met een Europees gemiddelde van 6,1%, bleef inflatie de retailmarkt in 2023 tekenen – ook al was die lager dan het voorgaande jaar. Hoewel de Europese omzet in B2C (business-to-consumer) e-commerce vorig jaar groeide met een bescheiden 3%, tot 887 miljard euro, was er gecorrigeerd voor inflatie in feite een daling van online-omzet.
Vooral in West-Europa, traditioneel nochtans een sterke markt, was er een lichte daling van 1%. In Duitsland daalde de online-omzet zelfs met 9%.
De verschillen tussen de regio’s waren echter groot: Centraal-Europa toonde veerkracht met een stijging van 8%, terwijl Zuid- en Oost-Europa zelfs sterke groeipercentages van respectievelijk 14% en 15% lieten zien. Dat blijkt uit het nieuwste European E-commerce Report, dat onlinegedrag in liefst 38 landen analyseert.