Op café in de wasserette
In het programma ‘Topstarter’ gingen drie CEO’s (Inge Geerdens van technologiebedrijf CV Warehouse, Jan Kriekels van radiatorenproducent Jaga en Wouter Torfs van schoenwinkelketen Torfs) op zoek naar de beste startende ondernemer van Vlaanderen. De jury volgde daarbij een selecte groep ondernemers tijdens de eerste zes maanden van hun zaak.
De Wasbar kwam daarbij als winnaar uit de bus, dankzij de inventieve combinatie van een wasserette met café én kapsalon. Terwijl de wasmachine haar ding doet, kan je er rustig een koffie of een pintje drinken met vrienden of je haar laten knippen. Al is dat kapsalon momenteel wel vervangen door een pop-upshop met Scandinavische mode: “We zijn volop op zoek naar een kapper die hier op zelfstandige basis wil komen werken”, geeft Henau toe.
Beide starters geloofden er naar eigen zeggen in “vanaf het moment dat we het concept bedachten. Omdat we wisten dat de doelgroep er was, zeker in Gent: jonge mensen, die klein wonen, die zelfstandig willen zijn, en op hun dertigste liever niet zeggen dat ze hun was nog naar hun moeder doen, maar die hun tijd niet willen verliezen in een ongezellige wasserette.”
Win-win partnerships
Het moeilijkste aan hun startersavontuur vonden Henau en Vandenbogaerde de zoektocht naar het nodige startkapitaal: “Banken staan daar dezer dagen nu eenmaal niet voor te springen.”
Om de opstartkosten te drukken, deden beide Gentenaars wat ze de voorbije jaren tijdens hun job in de marketingwereld wel vaker deden: op zoek gaan naar partnerships. “Electrolux leverde een dozijn wasmachines en droogkasten, Ecover levert de wasproducten. Voor hén een goede zaak, want wij zijn hier eigenlijk een showroom voor die merken. Voor ons ook een goede zaak, want we hoefden daar alvast geen geld in te steken.”
Nu Antwerpen, dan Leuven
Voor de twee bekroonde ondernemers blijft het niet bij die ene Wasbar in Gent: “In juni openen we een tweede Wasbar in Antwerpen. Tegen het einde van het jaar willen we er een derde openen in Leuven.” Niet toevallig ook steden waar flink wat studenten wonen, van wie er velen na hun studies vaak ook blijven plakken.
Toch blijft het uitrollen van een heuse franchiseketen dé ultieme ambitie: “We onderhandelen met de wereldleider in franchisebedrijven om het concept ook in het buitenland te lanceren”, klinkt het ambitieus.
‘Inspiratie’ kwam uit Duitsland
Helemaal origineel is het idee overigens niet: Wasbar zou de “mosterd” namelijk gehaald hebben bij Wash & Coffee, een soortgelijk initiatief van toestellenfabrikant Bosch en wasmiddelenproducent Persil. Die openden hun eerste Wash & Coffee in april 2010 in München en sinds september 2011 “draait” er ook al zo’n hippe doe-het-zelfwasserette in Amsterdam.
Meer weten over Wasbar? Op het Retaildetail Congres op 25 april zal Saskia Neirinckx van persbureau The Wicked aantonen waarom de Wasbars perfect passen in de retailwereld van nu.