Meer online bestellingen door hitte
Delhaize schatte de meerverkoop van de dranken op zowat dertig procent. “Minerale waters, roséwijnen, lichte bieren en siropen zijn toppers. Maar ook ijsjes, zomerfruit en zonnecrèmes doen het goed”, zei woordvoerder Roel Dekelver.
Opvallend is dat ook de thuisbezorgingsservice Caddy Home in de lift zit de jongste weken. “Oudere mensen verkiezen hun bestelling via Caddy Home thuis te laten afleveren met het te warme weer”, weet Dekelver.
Groenten, fruit… en glijbanen
Carrefour zag een toename in de verkoop van dranken met zowat een kwart. Voorts deden ook groenten en zomerfruit het goed, net als barbecueproducten. Colruyt zag dan weer de verkoop van ventilatoren goed lopen. “En onze collega’s van Dreamland verkopen ook opmerkelijk meer kinderzwembadjes en waterglijbanen”, aldus Jan Derom.
Eerder liet ook Glacio-IJsboerke al verstaan dat de ijsverkoop deze zomer veertig procent hoger uitkwam dan vorig jaar, toen de zon het liet afweten: een opkikker voor de sector na een matig voorjaar met veel slecht weer.
Naast het warme weer speelde overigens ook het kalendereffect. 21 juli viel dit jaar op een zondag, zodat er geen extra verkoopdag verloren ging.