Ruim 4.000 inzendingen
Vorig jaar organiseerde Walmart voor het eerst de “Get on the Shelf”-wedstrijd, waarbij de keten ondernemers en uitvinders had gevraagd om een korte video over hun product in te sturen. Klanten konden dan hun stem uitbrengen en de keten verbond er zich toe om de producten met de meeste stemmen in honderden vestigingen te zullen verkopen.
Het bleek een schot in de roos: Walmart ontving meer dan 4.000 inzendingen. Human Kind Water, drinkwater waarvan de opbrengst volledig naar een goed doel gaat; SnapIt, een herstelkit voor brillen, en PlateTopper, een deksel waarmee je elk bord omtovert tot een soort van Tupperware-potje, waren de laureaten van de eerste wedstrijd. Alledrie zijn ze nu in het assortiment van de keten opgenomen.
Herhaling en uitbreiding na eclatant succes
“Het succes heeft de onderneming ertoe aangezet het initiatief dit jaar te herhalen“, zei Anderson aan MarketWatch: “We realiseerden ons dat we op een andere manier aansluiting moesten vinden bij onze klanten.”
“Onze klanten krijgen vandaag de controle. Een van de dingen die ze ons vertelden, is dat ze inspraak willen in de producten die we aanbieden…” En dankzij crowdsourcing krijgt de keten niet alleen flink wat nieuwe ideeën aangereikt, maar kan de groep ook meteen nagaan in welke mate de consument er zit op te wachten.
Verkoopcijfers voor de drie winnende producten wil Anderson niet geven, maar het feit dat Walmart beslist heeft om de bewuste producten langer in het assortiment te houden en dat de groep nu ook in China een soortgelijke actie op poten zet, bewijst dat er wel degelijk muziek zit in crowdsourcing…