In het eerste kwartaal van 2019 heeft Walmart mooie winstcijfers geboekt, gesteund door een forse groei van de online verkopen. Wisselkoerseffecten hadden wel een negatieve invloed op de internationale verkoop.
Boost e-commerce
De totale omzet van de Amerikaanse supermarktketen bedroeg in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 123,9 miljard dollar (110 miljard euro), een stijging met 1% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Vooral levensmiddelen, dranken en algemene goederen deden het goed.
De omzet uit online verkoop steeg met liefst 37%. Het bedrijf is in een felle concurrentiestrijd verwikkeld met Amazon en investeerde al fors in digitalisering en de uitbouw van ophaalwinkels. Gisteren meldde Walmart nog dat het voor een heleboel producten een gratis ‘next day delivery service’ gaat invoeren, een reactie op een soortgelijke dienst die Amazon eerder had aangekondigd voor Prime-leden.
Wisselkoersen
De goede cijfers van de supermarktketen worden wel gedeeltelijk tenietgedaan door dalende internationale verkopen. De omzet uit die activiteiten ging door wisselkoerseffecten 4,9% lager en strandde op 28,8 miljard dollar (26 miljard euro).
’s Werelds grootste supermarktconcern boekte een nettowinst van 3,8 miljard dollar (3,4 miljard euro), ruim boven de analistenverwachting van 2,9 miljard dollar (2,6 miljard euro). Walmart vreest wel dat de importheffingen tegen China in de toekomst kunnen leiden tot hogere prijzen voor de Amerikaanse consument.