Het Amerikaanse retailconcern Walmart groeit sterk, zowel in de winkels als online. De retailer slaagt erin om marktaandeel van rivalen in te pikken en houdt meer dan stand in de scherpe concurrentiestrijd met Amazon.
Gunstige omstandigheden
Walmart heeft beter dan verwachte cijfers bekend gemaakt voor het vierde kwartaal van zijn boekjaar. De omzet bedroeg 138,8 miljard dollar (123 miljard euro), een groei van zowat 2%. In de Amerikaanse winkels bedroeg de vergelijkbare omzetgroei 4,2%, e-commerce groeide zelfs met 43%. Het aanbod in de webshop werd gevoelig uitgebreid om sterker te staan in de concurrentie met Amazon, en dat lijkt te lonen. Zowel offline als online stijgt ook de gemiddelde besteding. De nettowinst bedroeg 3,69 miljard dollar (3,3 miljard euro) of 1,41 dollar per aandeel, wat veel hoger is dan wat analisten hadden voorspeld.
De goede cijfers van Walmart staan in schril contrast tot eerdere berichten over een dramatisch slechte Amerikaanse detailhandelsomzet in december. Volgens topman Doug McMillon waren de economische omstandigheden gunstig en wist het bedrijf marktaandeel af te snoepen van concurrenten, onder meer in voeding en speelgoed. Dalende brandstofprijzen en de uitgifte van voedselbonnen tijdens de recente ‘shutdown’ speelden eveneens in het voordeel van de goedkopere keten.
Walmart groeit nu al 18 kwartalen op een rij in de VS. Voor het lopende boekjaar verwacht de retailer een omzetgroei van minstens 3% en een e-commercegroei van 35%.