Na een goed tweede kwartaal heeft het grootste supermarktconcern ter wereld, het Amerikaanse Walmart, zijn winstverwachting voor het hele jaar verhoogd.
Sterke prestatie op thuismarkt
Walmart wist het voorbije kwartaal (dat tot eind juli liep) vooral te profiteren van sterkere verkopen op zijn Amerikaanse thuismarkt. Daar steeg de omzet in vestigingen die minstens een jaar open zijn met 1,6%, analisten hadden gemiddeld op een groei van ‘maar’ 1% gerekend. Volgens Bloomberg is Walmart er daardoor in geslaagd om op zijn belangrijke thuismarkt marktaandeel terug te winnen van de concurrentie.
De nettowinst van ’s werelds grootste supermarktketen bedroeg in diezelfde drie maanden bijna 3,8 miljard dollar (omgerekend zo’n 3,3 miljard euro, goed voor een stijging met 8,6%), terwijl de groepsomzet een half procentje groeide tot 120,85 miljard dollar (ca. 105 miljard euro). Alweer beter dan de analisten hadden verwacht: zij hadden gerekend op 120,37 miljard dollar.
Als verklaring voor de prima cijfers verwijst topman Doug McMillon onder meer naar de verbouwing van flink wat winkels, de betere klantenservice en de scherpere prijssetting, waardoor meer klanten de weg vonden naar Wal-Mart. Het supermarktconcern investeert ook flink in onlineverkoop: onlangs kocht het concern nog voor 3,3 miljard dollar e-commercebedrijf Jet.com, een concurrent van Amazon.
Voor het hele boekjaar verwacht Walmart een winst per aandeel tussen 4,15 en 4,30 dollar, eerder ging het bedrijf uit van 4 tot 4,30 dollar.