De Amerikaanse retailreus Walmart werpt zich nu ook op de Japanse e-commercemarkt: samen met Rakuten start het een eigen Walmart Rakuten Ichiba Store.
Amerikaanse producten per vliegtuig naar Japan
In de online shop, die te vinden is op de Rakuten Ichiba-marktplaats, kunnen Japanners kiezen uit een assortiment van 1200 producten die bij Walmart worden verkocht. Bestellingen worden vanuit de Verenigde Staten via luchtvracht naar de Japanse consument verzonden. Aanvankelijk zal de digitale winkel vooral modekleding, outdoorartikelen en speelgoed aanbieden. Om prijstransparantie te bieden zullen in de getoonde prijzen de verzendkosten, invoerrechten en belastingen meteen inbegrepen zijn.
“We zijn erg verheugd met de samenwerking met Walmart, om een gevarieerd productaanbod van Amerikaanse merken tegen betaalbare prijzen aan Rakuten Ichiba-gebruikers in Japan te kunnen aanbieden”, aldus Shunsuke Yazawa, CEO van de Rakuten-marktplaatsen. De Japanse dochteronderneming van Walmart, Seiyu GK, zal klantenondersteuning bieden voor de winkel.
Strategische alliantie
Walmart wil via zijn partnership met Rakuten uitbreiden in Japan, terwijl het voor Westerse consumenten zo ook een ruimere collectie e-books en luisterboeken kan aanbieden via Rakutens e-readerplatform Kobo. Walmart heeft voor de Kobo-boeken een aparte webshop.
Ook de Walmart-webshop op Rakuten Ichiba maakt deel uit van die strategische alliantie, zegt vicepresident Nathan Kring van Walmart International: “De twee bedrijven gebruiken hun unieke troeven om hun consumentenbereik te vergroten en klanten beter te bedienen in Japan en de VS.”