Kunnen Amerikaanse shoppers binnenkort vanuit hun luie zetel door een Walmart Supercenter lopen en producten in hun virtuele winkelmandje leggen? De retailer heeft zopas alvast twee patenten genomen op een virtuele showroom.
Welk potentieel?
Klanten zouden volgens dit concept thuis een VR-bril kunnen opzetten en daarmee door de gangen van een levensechte virtuele winkel lopen. Aangepaste handschoenen met sensoren laten toe om producten virtueel uit de rekken te halen en in het winkelkarretje te leggen. Die producten worden dan meteen verzonden vanuit een geautomatiseerd distributiecentrum.
De aanvraag voor de patenten volgt enkele maanden nadat Walmart het softwarebedrijf Spatialand overnam, een specialist in VR-beleving. Volgens analisten biedt VR potentieel voor fysieke retailers die worstelen met de hoge kosten van vastgoed en medewerkers in hun winkels. Dat geldt zeker voor spelers met bijzonder grote winkels, zoals Walmart. De retailer heeft wel meer dan een dozijn VR-patenten hangende, maar recent verschuift de focus van interne toepassingen (zoals VR-vergaderingen) naar meer shoppergerichte concepten.
Of die patentaanvragen ook betekenen dat Walmart werkelijk stappen wil zetten in VR-shoppen, blijft een open vraag. Wel is het zo dat de retailer verwikkeld is in een hardnekkige concurrentiestrijd met Amazon en investeert volop in digitale technologie. Recent sloot het een strategisch partnerschap met Microsoft, onder andere om beter gebruik te maken van artificiële intelligentie en een kassaloze winkel te ontwikkelen. Overigens, wie wil ervaren hoe VR-shoppen in de prakrijk verloopt, kan terecht in de retailhub, het kennis- en belevingscentrum van RetailDetail.