Walmart, ’s werelds grootste retailconcern, heeft het kwartaal afgesloten met de sterkste organische groei in 10 jaar tijd op zijn Amerikaanse thuismarkt. De groepsomzet steeg tot 128 miljard dollar, omgerekend een slordige 110 miljard euro.
Online +40%
Walmart, dat naar eigen zeggen elke week bijna 265 miljoen klanten verwelkomt in zijn meer dan 11.200 winkels in 27 landen, zag zijn totale omzet in het tweede kwartaal stijgen met 3,8% tot 128 miljard dollar. De Amerikaanse tak was goed voor 82,8 miljard dollar (+5,2%), de internationale activiteiten klokten af op 39,5 miljard dollar (+4%), terwijl Sam’s Club een lichte omzetdaling liet optekenen (-0,6%) tot 14,8 miljard dollar.
Op zijn thuismarkt groeide Walmart op vergelijkbare basis met 4,5%, de sterkste prestatie van het voorbije decennium. Mede dankzij de enorme sprong voorwaarts die het concern online realiseerde: die omzet steeg met bijna 40%, een gevolg van het openen van extra afhaalpunten en de uitbreiding van het assortiment dat online beschikbaar is. Ondanks die knalprestatie boekte de retailreus wel een nettoverlies van 861 miljoen dollar (750 miljoen euro), vooral een gevolg van een eenmalig verlies voor belastingen van 4,8 miljard dollar op de verkoop van het meerderheidsbelang in Walmart Brazil en een negatief effect van de investering in Flipkart.
Voor zijn lopende gebroken boekjaar bevestigt Walmart dat het rekent op een omzetgroei (tegen constante wisselkoersen) van 1,5 tot 2%.