Supermarktketen Walmart wil meer robots gebruiken voor een aantal repetitieve taken zoals schoonmaken of de schappen nakijken. Daardoor kan het personeel meer tijd besteden aan de verkoop en het helpen van klanten.
Robotisering
Walmart heeft aangekondigd dat het 300 extra ‘rekkenscanners’ gaat inzetten in zijn winkelnetwerk. Deze wagentjes rijden volledig zelfstandig door de winkel terwijl ze de voorraad en prijzen in de schappen checken.
Bovendien zullen 1500 autonome robots de winkels schoonmaken, komen er 1200 lopende banden die automatisch producten kunnen sorteren en 900 Pickup Towers, dit zijn automaten waar klanten hun online bestellingen kunnen afhalen.
Kerntaken
De nieuwe technologieën zijn reeds uitvoerig getest door het personeel en de respons van de medewerkers is zeer positief. Volgens Walmart zal het ook niet meteen een weerslag hebben op de werkgelegenheid; medewerkers zullen nu meer tijd hebben voor andere taken.
“Onze medewerkers hebben onmiddellijk begrepen dat de nieuwe technologie hen kan bevrijden van repetitieve en handmatige taken”, zegt John Crecelius, senior vicepresident Central Operations bij Walmart. “Het geeft hen tijd om zich meer te richten op de verkoop en het bedienen van klanten, en te oordelen naar wat zij ons vertellen, zijn dat altijd de meest opwindende aspecten van het werken in de detailhandel geweest.”