De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.
Opkomende markt
Walmart wil graag meer dan 30% van de aandelen van Flipkart in handen krijgen. Dat is de grootste online marktplaats van India, een opkomende markt met nog flink wat potentieel. De kans is echter groot dat Walmart ‘maar’ 20 % van de aandelen zal te pakken krijgen: Softbank (met 20,8% de nieuwste grote investeerder in Flipkart) zou het immers niet zien zitten dat Walmart met zo’n grote brok aandelen gaat lopen.
Flipkart en Walmart zouden daarnaast ook bekijken of het mogelijk is om samen een fysieke keten te openen in India. Het Indische bedrijf overweegt die optie al langer, maar is nog steeds op zoek naar een goede partner. De investering van Walmart is op dat vlak een belangrijke stap.
Amazon
Voor Walmart is de investering in Flipkart vooral een manier om Amazon nog meer het vuur aan de schenen te leggen. Het Amerikaanse bedrijf heeft de voorbije jaren flink geïnvesteerd in de uitbreiding van zijn online tak, met onder andere de aankoop van online retailer Jet.com. Zo hoopt Walmart ook online overeind te blijven, aangezien Amazon wereldwijd een steeds grotere opmars maakt en in de Verenigde Staten al aan de haal is gegaan met flink wat omzet van fysieke retailers als Walmart.
Walmart probeert al langer voet aan de grond te krijgen in India, maar stuitte er steevast op wetgevingen die buitenlandse investeringen tegenhouden. Het heeft wel al 21 groothandels in het land.