Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.
Artificiële intelligentie
De grootste winkelketen ter wereld investeert al een tijdje volop in e-commerce om concurrent Amazon van antwoord te dienen. De retailer gaat nu gebruik maken van de clouddiensten van Microsoft: de webshops walmart.com en samsclub.com zullen verhuizen naar het Azure-platform, om het winkelen voor consumenten sneller en eenvoudiger te maken.
Ook wil de retailer beter gebruik maken van artificiële intelligentie en efficiënter algoritmes inzetten voor het verzamelen en verwerken van verkoopdata, een terrein waarop Amazon een voorsprong heeft. Verder gaan beide partners een wereldwijd Internet of Things platform bouwen om het energieverbruik in de winkels te reduceren en de routes van duizenden trucks in de bevoorradingsketen te optimaliseren.
Mogelijk gaat de samenwerking nog een stuk verder en leidt ze tot een nieuw type hoogtechnologische winkel: Microsoft werkt immers aan een technologie die kassa’s in de winkels overbodig moet maken. Door slim gebruik te maken van camera’s en sensoren kunnen shoppers gewoon de winkel buitenlopen terwijl het afrekenen automatisch verloopt, helemaal vergelijkbaar dus met het kassaloze Amazon Go-concept. Het wordt een titanenstrijd.