Waasland Shopping wil naar eigen zeggen het “meest goedlachse winkelcentrum van Vlaanderen” worden. Daartoe zet het sinds kort een team in van vier glimlachcoaches.
Klantvriendelijkheid verhogen
Uit de Retail Experience Barometer 2019 blijkt dat slechts 14% van de shoppers nog begroet wordt met een glimlach van de handelaar. Bijna 20% van de klanten voelt zich volledig genegeerd door de winkelier. Waasland Shopping heeft die resultaten aangegrepen om de operatie ‘W.Smile Games’ op te zetten: om de twee maanden onderzoeken vier glimlachcoaches de klantvriendelijkheid van de winkeluitbaters. Winkels die hierop minder goed scoren, krijgen concrete tips van de coaches.
Bovendien maken ze een ranking op: de winkel die op het einde van het jaar helemaal bovenaan staat, krijgt een gratis teambuilding. “Dankzij de tips van onze glimlachcoaches zien we dat intussen al ruim 57% van onze winkeluitbaters de klanten met een glimlach verwelkomt. Dat ligt dus vér boven het Belgische gemiddelde“, zegt manager Toon De Meester aan Made in Oost-Vlaanderen.
Waasland Shopping heeft de voorbije weken ook hard gewerkt aan een nieuw interieur en investeerde voor 1,9 miljoen euro in onder meer nieuwe zitbanken, laadpunten voor smartphones, een interactieve speeltuin en moderne verlichting. Jaarlijks bezoeken zo’n 6 miljoen shoppers het winkelcentrum.