De winstgevendheid van Standaard Boekhandel staat al enkele jaren onder druk als gevolg van toenemende concurrentie online. Met sneller en gratis leveren wil de keten het tij keren.
Digitale poot versterken
In 2012 boekte Standaard Boekhandel nog 10 miljoen euro winst, in 2017 was dat nog maar 3,6 miljoen, schrijft De Tijd. De oorzaken liggen voor de hand: we kopen minder boeken en kopen die vaker online. De onlineverkoop van boeken steeg vorig jaar met 13%, waar vooral Bol.com van profiteerde. Bovendien verkoopt de boekenketen minder producten met hoge marges (zoals romans) en meer producten met een lage marge (zoals schoolboeken en boeken voor bibliotheken).
CEO Geert Schotte wil nu de digitale poot van het bedrijf versterken: Standaard Boekhandel moet dé omnichannel boekenverkoper van Vlaanderen worden, zegt hij aan de krant. Vandaag is de webshop al de best verkopende winkel van de keten, met ruime voorsprong op de grootste stenen winkel, maar dat volstaat niet. Daarom overweegt de retailer om de verzendkosten af te schaffen en het thuislevertempo te versnellen. Shoppers kunnen nu al een boek dat ze online bestellen na 30 minuten afhalen in een winkel naar keuze. Het online assortiment wordt bovendien uitgebreid met papierwaren en gezelschapspellen.
Daarnaast vernieuwt de boekenketen ook zijn fysieke winkels, maar dat gebeurt aan een rustig tempo omdat er hoge kosten mee gepaard gaan. Recent opende Standaard Boekhandel een grote flagshipstore in de Brusselse voetgangerszone. Die winkel integreert ook het assortiment papierwaren van zusterketen Club. De retailer runt 140 vestigingen van Standaard Boekhandel en 47 van Club.