Met dynamisch voorraadbeheer de voorraad altijd in balans
Retail is een dynamische en complexe branche: het aantal productintroducties neemt toe, de promotiedruk is hoog en de omzet wordt versnipperd over meerdere locaties en kanalen. Slimstock richt zich op specifieke retailvraagstukken op het gebied van voorraadoptimalisatie binnen de food-, fashion- en non-foodbranche. Daarbij ligt de focus zowel op het centrale magazijn, de webshop(s) als op automatisch winkelreplenishment.
Slim4 genereert elke dag volledig automatisch per artikel en per locatie (DC, winkel en webshop) een forecast en het juiste voorraadniveau. Daarbij houdt de software voor de forecasting onder meer rekening met het type vraagpatroon, seizoenen, trends en promoties.
Voor het berekenen van de juiste voorraad wordt ook gekeken naar de grilligheid van de vraag, de gewenste servicegraad en de levenscyclus fase van een product. Hierdoor is de voorraad altijd in balans.
Integraal voorraadbeheer geeft grip op totale keten
Een retailomgeving wordt gekenmerkt door een veelheid aan locaties en afzetkanalen. Zeker binnen een omnichannelomgeving waar de omzet “versnipperd” is, is het nog belangrijker de voorraad geïntegreerd aan te sturen.
Slim4 kijkt continu naar de gehele keten en kan op basis van de verwachte verkoopkans in combinatie met de te realiseren marge bepalen waar een artikel het beste kan worden neergelegd. Met name aan het einde van de levenscyclus, maar ook bij schaarste resulteert dit in rendementsoptimalisatie.
E-commerce: tot hier en nu verder
Het wel of niet op voorraad leggen en het bepalen van de hoogte van de voorraad zijn belangrijke succesfactoren binnen e-commerce. Afhankelijk van het product kan je tot wel 40% meer omzet genereren wanneer goederen direct beschikbaar zijn.
De meeste e-commercebedrijven leveren een indicatieve forecast aan hun leveranciers, maar de vraag is: hoe betrouwbaar is deze forecast voor een juiste voorraadsturing? Slim4 helpt om service-levers te verhogen, het werkkapitaal in voorraad te verlagen en processen te verbeteren op basis van een accurate forecast.
Specialisten uit het retailvak
Slim4 staat voor standaardsoftware, die maximaal geconfigureerd en geparametriseerd kan worden om zo een vertaalslag te maken van de gewenste retailprocessen. Om deze complexe processen te kunnen doorgronden (en ze ter discussie te stellen), is ruime retailervaring in de praktijk een belangrijke voorwaarde voor succes. Slimstock Retail werd in 2010 uitgeroepen tot winnaar van de ING Retail Jaarprijs in de categorie ‘Beste retail-excellence idee’.
Implementatietrajecten zijn kort en leiden direct tot resultaat. Behaalde resultaten bij onze klanten zijn:
- halvering van het aantal out-of-stocks;
- 1 – 5 % meer omzet als gevolg van een betere beschikbaarheid;
- 10 – 30 % voorraadreductie;
- tot 50% efficiencyverbetering.
Maak kennis
U kunt tijdens een individuele demo- en presentatiesessie kennismaken met de retailoplossingen van Slimstock op de RetailKijkdag bij RetailDetail op woensdag 14 oktober. Klik hier voor meer info en inschrijving.