De impact van Amazon, bol.com en andere internetbedrijven blijft niet beperkt tot de retailsector in de strikte zin. Ook in de bouw leidt digitalisering tot een ware innovatiegolf en het ontstaan van digitale spin-offs.
Relevant blijven
Het voorprogramma ‘Digital Commerce’ (hosted by Xplore Group) van het RetailDetail Congres (25 april 2019) vermeldt als een van de sprekers Yannick Renier van Aertssen Group, die actief is in grote infrastructuurprojecten in binnen- en buitenland. Intrigerend!
Hoe komt u als bouwonderneming in een voorprogramma over Digital Commerce terecht?
Yannick Renier: “Alle begrip voor de verwondering, maar de opgang die Amazon, Bol.com en andere internetbedrijven in de voorbije jaren in B2C gemaakt hebben, dwong ons ertoe om ons, als bouwbedrijf in een B2B-omgeving, de vraag te stellen: hoe blijven we relevant in een toekomst die digitaal zal zijn, en hoe kunnen wij de digitale technologieën omarmen om onze klanten nog beter van dienst te zijn? De laatste jaren heb ik terzake in dit familiebedrijf in de bouwsector een boeiend traject afgelegd, en daar wil ik graag over getuigen.”
Een traject rond digitalisering in een familiale bouwonderneming… Waar wil u naartoe?
“Het zit in ons dna om nieuwe dingen te proberen, ‘out of the box’ te denken en te durven ondernemen. Gelet op de razendsnelle digitale revolutie die zich vandaag voltrekt, ook in de traditioneel conservatieve bouwsector, kiest ons management er welbewust voor om innovatie structureel in de mindset en de cultuur van onze bedrijf binnen te brengen. Onze initiatieven zijn heel mooi – zoals het grootste zonnepanelenpark in ons land of de afvoer van grond via waterwegen in plaats van via het gesatureerde wegennet – maar soms ook ad hoc.”
Bootcamps en startups
Structurele innovatie, oké, maar wat is de link met de digitalisering in commerce?
“We hebben ons ondergedompeld in wat allemaal op ons afkomt. De inzichten die we daarin opgedaan hebben, wilden we vervolgens op onze medewerkers overbrengen. Het zijn immers onze mensen die elke dag onze werven realiseren. We hebben enkele jaren geleden een eerste Aertssen Boot Camp rond innovatie opgezet, en dat heeft bijzonder inspirerend gewerkt. Uit een innovatiecampagne midden vorig jaar bij duizend werknemers zijn op drie weken tijd 200 innovatieve ideeën gekomen. Een aantal daarvan wordt vandaag geconcretiseerd.”
Allemaal goed en wel, maar ik zie nog steeds niet voor me wat u precies van plan bent…
“Daarvoor moet je dus op 25 april e.k. naar het RetailDetail Congres komen, want daar zal ik uitleggen hoe de uitkomst van de innovatiegolf die uit onze denktank voortgekomen is, tot een eerste corporate startup heeft geleid, waarmee we de digitale technologie in onze sector gaan omarmen, om ook daarin het voortouw te nemen en te pionieren. Veel familiebedrijven kijken naar digitalisering maar weten niet goed hoe eraan te beginnen. Onze case is als idee, als framework, zeker overzetbaar en inspirerend.”
Wil u graag weten welke stappen uw bedrijf zoal moet zetten om succesvol met digitalisering om te gaan? Kom dan op 25 april e.k. naar het RetailDetail Congres, waar Aertssen ideeën rond innovatie presenteert en de nakende kick-off van zijn eerste digitale spin-off aankondigt. Op het hoofdpodium zullen ‘s avonds enkele toonaangevende CEO’s hun aanvalsplan ontvouwen, onder het thema ‘Back to Attack’: ook Peter Hinssen (Nexxworks) en Elise Vanaudenhove (Euro Shoe Group / Bristol) tekenen alvast present. Via deze link vind je meer informatie over het event en kan je je tickets bestellen.