Europese marktplaatsen zien de omzet dalen als gevolg van een slabakkende economie, logistieke uitdagingen en hevige concurrentie van Amerikaanse en opkomende Chinese merken zoals Shein en Temu. Wie houdt wél stand – en hoe?
Dalend omzetaandeel
In 2023 was de totale internationale onlinehandel in Europa goed voor een omzet van 237 miljard euro (exclusief reizen en diensten), een stijging met 32% in vergelijking met 2022. In die markt waren Europese webwinkels goed voor een omzet van 107 miljard euro, blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport van Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border e-commerce in heel Europa stimuleert.
Het onderzoek brengt de top 500 Europese e-commercespelers in kaart met de nadruk op hun cross-border prestaties. Met een cross-border omzet van 5,2 miljard euro blijft Ikea ongenaakbaar leider in dat klassement, gevolgd door Zalando, H&M, Lego en Zara. Verontrustend is echter dat die top 500 de omzet met 18% ziet dalen tot 50 miljard euro in 2023.
Vanaf nu vindt u onze Plus-inhoud exclusief in de nieuwe RetailDetail Connect&Learn-app of -webomgeving. Klik op de onderstaande knop om het artikel daar verder te lezen.