Amazon gaat zijn huismerkenaanbod fors verminderen tot minder dan twintig merken. Zo verdwijnen 90% van zijn modemerken. De e-commercereus wil zo kosten gaan besparen en problemen met antikartelinstanties vermijden.
Kosten verminderen
De Amerikaanse kolos wil liefst 27 van zijn dertig eigen kledingmerken elimineren, schrijft de Wall Street Journal. Alleen Amazon Aware, Amazon Collection en Amazon Essentials zouden nog overblijven. Over alle sectoren heen zouden er nog maar minder dan twintig huismerken niet uitgefaseerd worden, klinkt het.
Minder huismerken betekenen eerst en vooral minder kosten: de productie en de marketing kunnen zo gestroomlijnd worden. Zeker in de sectoren kleding en meubels had Amazon een groot aantal huismerken. Bovendien gaf Matt Taddy, vicepresident van Amazon Private Brands, toe dat een aantal huismerken “niet genoeg aanslaan bij de consument”.
Het besluit om te snoeien in het aantal huismerken is een onderdeel van bredere inspanningen om kosten te besparen. Bij de presentatie van de kwartaalresultaten eerder deze maand bleek al dat eerdere kostenbesparingen (zoals 27.000 ontslagen en verminderde marketinguitgaven) Amazon een nettowinst van zes miljard euro hadden opgeleverd.
Problemen met antitrust
Daarnaast is er ook de niet te onderschatten beweegreden dat de antikartelautoriteiten grondig onderzoek voeren naar de manier waarop Amazon met gegevens van leveranciers en klanten omgaat. Amazon zou volgens critici de verkoopsgegevens van externe verkopers gebruiken om te zien welke producten er goed verkopen en er dan eigen versies van maken. Ook zou de e-commercereus stelselmatig zijn eigen producten voorrang geven op die van externe verkopers bij zoekresultaten.
De geschrapte huismerken zullen echter niet meteen verdwijnen: ze blijven nog gewoon te koop tot de voorraden op zijn – al worden er dus geen nieuwe producten voor besteld. Het is overigens niet de eerste keer dat Amazon overweegt in zijn huismerken te knippen: ook vorig jaar was dat een valabele piste – maar deze keer lijkt het echt serieus.