Eind maart wordt Quicar, het autodeelproject van Volkswagen, definitief stopgezet. De hele dienstverlening zal worden geïntegreerd in het Nederlandse autodeelproject Greenwheels, waarin VW een participatie van 60% aanhoudt.
(Amper) 12.500 geregistreerde gebruikers
Quicar werd in november 2011 in de Duitse stad Hannover gelanceerd. Het proefproject startte met zowat 200 voertuigen en een 70-tal ‘stations’ in de stad. Vandaag rijden er van die 200 auto’s nog 120 rond. Die worden gebruikt door 12.500 geregistreerde gebruikers. Te weinig om zelfstandig voort te gaan, zo vinden ze op de hoofdzetel in Wolfsburg, en dus gaat eind maart de stekker uit het project.
De gebruikers komen echter niet in de kou te staan: Quicar wordt geïntegreerd in Greenwheels, het autodeelproject van het Rotterdamse bedrijf Collect Car, dat VW in 2013 samen met de Nederlandse VW-invoerder Pon Holdings kocht (VW bezit 60% van de aandelen). In Nederland heeft Greenwheels een vloot van circa 1.700 wagens rijden. In Duitsland worden er dat na de integratie van Quicar ongeveer 330. Greenwheels zal dan vertegenwoordigd zijn in 22 Duitse steden, waaronder Berlijn, Hamburg, Düsseldorf en nu dus ook Hannover.
Autodelen kent een groeiend succes bij jongeren en inwoners van (groot)steden. In Duitsland is Daimler (Mercedes) marktleider met Car2Go, op de hielen gezeten door DriveNow van BMW (in samenwerking met autoverhuurder Sixt).