2.000 auto’s minder
De recente beslissing van D’Ieteren, de Belgische invoerder van Volkswagen, om de verkoop op te schorten van een kwart van de in 2015 gecommercialiseerde modellen, zorgt voor een schokgolf bij de betrokken dealers.
Volgens Carl Veys, voorzitter van sectorfederatie Traxio en zelf Audi-dealer, zullen alle concessiehouders samen naar schatting 2.000 voertuigen minder hebben verkocht als de verkoopstop tot eind dit jaar aanhoudt.
“Ik verwacht wel dat D’Ieteren in een compensatie zal voorzien. Maar op middellange termijn dreigen dealers door de affaire wel klanten te verliezen”, zo zegt hij in Het Laatste Nieuws. “Voor circa 30% van de dealers dreigt het extra gevaarlijk te worden: zij staan al op het randje.”
Catastrofe voor kleinere dealers
Uit cijfers van D’Ieteren blijkt inderdaad dat 30 tot 40% van zijn concessiehouders met zware financiële problemen kampt. De gemiddelde marge van de dealers is de voorbije jaren gezakt naar amper 0,5%. Daarom besliste de groep eerder dit jaar om het aantal dealers terug te brengen van 171 naar 27 binnen een periode van vijf jaar. Die 27 grote, rendabele dealers moeten de meerderheid van de aandelen opkopen van alle kleintjes, zo is het plan. Daarnaast heeft D’Ieteren zelf al een aantal grotere dealers opgekocht.
“De recente milieuschandalen versnellen en versterken deze operatie”, zegt Carl Veys, die tegelijk vreest dat de huidige problemen de kleinere dealers in een zwakke onderhandelingspositie plaatsen: “Omdat de garagehouders in steeds nauwere schoentjes zitten, dreigen de overnames voor een lagere prijs te gebeuren dan ze hadden gehoopt.” Circa 80% van alle VW-garages is vandaag nog een familiebedrijf.