Beleving werkt pas als ook de functionele aspecten van een winkel in orde zijn. Het Retail Design Lab van UHasselt organiseert op 3 oktober een studienamiddag “Customer Experience & Retail Design” in het Home of Retail.
Drie factoren
Veel retailers springen op de ‘belevingskar’, maar eigenlijk is dat niet voldoende, stelt Katelijn Quartier, academisch directeur van het Retail Design Lab. “Na onderzoek is gebleken dat grote inspanningen om klantenbeleving te optimaliseren, in het niets vallen als de functionele aspecten van de winkel niet in orde zijn. Mensen ergeren zich aan dingen zoals dozen in de winkel, wanorde, moeilijke routing en organisatie, enzovoort. De beleving mist zijn doel en vooral de ergernissen vallen op. Voor een optimale beleving in retail moet dus het hele plaatje kloppen.”
“Wij vergelijken de ervaring in een winkel graag met een lekker wijntje. ‘Lekker’ geeft namelijk al de persoonlijke voorkeur aan. De smaak van de wijn wordt bepaald door drie belangrijke factoren: de druif, de bodem- en klimaatinvloeden en de wijnmaaktechnieken. Dit komt overeen met de retailer en zijn DNA, de maatschappelijke trends en de winkel in zijn hoedanigheid. Als één van de drie factoren niet goed zit, smaakt de wijn (de ervaring van de winkel) niet.”
De studiemiddag over de relatie tussen winkelbeleving en retail design vindt plaats op dinsdag 3 oktober van 13u tot 18u45 in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. Het volledige programma ontdek je hier.