Heeft Volkswagen stilaan het fameuze ‘dieselschandaal’ verteerd? Na een omzetstijging in het derde kwartaal verhoogde het management alvast de omzetprognose. Wel dreigen er nog steeds enorme schadeclaims.
2,3 miljard euro winst
De Duitse autobouwer van onder andere Audi, Seat en Skoda heeft in het derde kwartaal 2,45 miljoen auto’s aan de man gebracht, een stijging met 4,4% tegenover een jaar eerder. De omzet steeg een klein procent tot 52 miljard euro, de bedrijfswinst (voor uitzonderlijke elementen) dikte 17% aan tot 3,75 miljard euro. Netto prijkt er in de tabellen nu een kwartaalwinst van 2,34 miljard euro.
Dat is een pak beter dan het verlies van 1,67 miljard euro dat de Duitsers in het derde kwartaal van vorig jaar moesten slikken. Rond die tijd brak het fameuze ‘dieselschandaal’ los, waardoor de groep zich genoodzaakt zag de verkoop te stoppen, de productie een tijdje te onderbreken en meteen ook flinke provisies aan te leggen voor de schadeclaims die later zouden volgen. In één daarvan is overigens net uitspraak gedaan: die houdt in dat Volkswagen veertien miljard euro moet overmaken aan Amerikaanse gedupeerden.
In Wolfsburg hebben ze er alvast weer vertrouwen in: het management trok de omzetprognose voor heel 2016 op. Net voor de zomer gewaagde topman Matthias Müller nog van een 5% lagere omzet, nu klinkt het dat de “groepsomzet op hetzelfde niveau als vorig jaar” zal uitkomen, dus ergens in de buurt van de 213 miljard euro. Het concern gelooft dit jaar ook iets meer auto’s te zullen verkopen dan de 9,93 miljoen stuks vorig jaar. Daarvoor kijken de Duitsers vooral naar China.