De gevolgen van het dieselschandaal bij Volkswagen kunnen wel eens groter zijn dan verwacht: de kans bestaat zelfs dat VW helemaal stopt met het dieselgamma. Daarnaast dreigen voor topmanagement ook gerechtelijke gevolgen.
Klacht voor marktmanipulatie
Gisteren kwam immers al het nieuws naar buiten dat BaFin, de Duitse toezichthouder voor de financiële markten, officieel klacht heeft ingediend tegen de volledige raad van bestuur bij Volkswagen, zoals die er uit zag op september 2015. In de klachten stelt BaFin dat er sprake is van marktmanipulatie, maar volgens de toezichthouder zijn er ook voldoende aanwijzingen dat Volkswagen niet snel genoeg bekend maakte wat de financiële gevolgen van het dieselschandaal konden zijn.
Tot nu toe waren de gevolgen van het dieselschandaal voor Volkswagen vrijwel minimaal. In de Verenigde Staten werd een fikse schadevergoeding betaald, maar in Europa zijn de regels zo geschreven dat Volkswagen niet echt in de problemen kwam en enkel de wagens moest terugroepen.
Mogelijk einde Volkswagen
De aandeelhouders hebben Volkswagen echter al voor de rechter gesleept en eisen een fikse schadevergoeding wegens het dieselschandaal. Als leden van de raad van bestuur worden veroordeeld voor marktmanipulatie of één van de andere klachten, dan krijgt hun claim extra gewicht. Volgens de Duitse krant Die Welt zou dat er wel eens voor kunnen zorgen dat de toekomst van Volkswagen voor de eerste keer echt in gevaar komt.
Tot slot lijkt het er op dat Volkswagen geen toekomst meer ziet in diesel. CEO Matthias Müller zegt dat het steeds duurder wordt om de dieselmotoren te ontwikkelen en proper te houden. In de Verenigde Staten worden momenteel al geen dieselmodellen verkocht. Normaal ging dat over een tijdelijke maatregel, maar mogelijk blijft het ook in de toekomst zo. Ook andere Europese autobouwers hebben hier en daar al eens laten vallen dat diesel geen lang leven meer beschoren is.