Voka Vlaams-Brabant trekt van leer tegen “de dubbele houding van het Vilvoordse stadsbestuur”. Dat wil blijkbaar wél grote (baan)winkels in de oude Renault-fabrieken, maar is tegen Uplace dat enkele honderden meters verder moet verrijzen.
Eigen grondgebied eerst?
Met alle heisa rond Uplace zou een mens haast vergeten dat er onder het viaduct van Vilvoorde meer komt dan het inmiddels ‘beruchte’ retailproject alleen. Gisteren raakte bijvoorbeeld bekend dat het Vilvoordse stadsbestuur grote (baan)winkels als Delhaize/Albert Heijn een plaats wil geven in de oude Renault-fabrieken langs de Schaarbeeklei.
“Opmerkelijk”, zo reageert ondernemersorganisatie Voka Vlaams-Brabant, want “datzelfde stadsbestuur kantte zich steeds tegen een gekend shoppingproject enkele honderden meters verder, omwille van het effect op de mobiliteit. Baanwinkels – waarvan geweten is dat ze nefast zijn voor de verkeersdoorstroming – kunnen plots wel op een plek waar het verkeer nu al niet vlot loopt en waar in de toekomst ook geen tram komt, in tegenstelling tot de Woluwelaan,” zegt Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur van Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant.
Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant is weliswaar tevreden dat ook het Vilvoordse stadsbestuur verder wil inzetten op de reconversie en ontwikkeling van de verlaten industriezone in Vilvoorde en Machelen. Maar “we vragen dat het stadsbestuur de kaart trekt van de gehele zone en niet alleen voorstander is van een verhoogd winkelaanbod wanneer dit het eigen grondgebied ten goede komt.”