Op 7 november reikt Comeos, de federatie voor handel en diensten, de Mercuriusprijs uit. Wie volgt The Belgian Chocolate House op als winkelconcept van het jaar? Deze finalisten gaan de uitdaging aan.
Mysteryshopping
Een onafhankelijke jury van zeven retailexperts selecteerde en bezocht de voorbije maanden anoniem de tien laureaten. Juryvoorzitter is Gino Van Ossel, professor aan de Vlerick Business School: “De retailsector heeft nood aan creativiteit en ondernemerschap om zich aan te passen aan snel de veranderende wereld. De kandidaten voor de Mercuriusprijs zijn gelukkig het levend bewijs dat de handel in dit land heel innovatief is. Dat geldt zowel voor de grote als voor de kleinere bedrijven, zowel voor de Belgische als voor de internationale spelers, en voor de retailers en de horecabedrijven. Het was voor de jury dan ook geen gemakkelijke opdracht om uit de vele kandidaten slechts 10 genomineerden te selecteren. Ik durf gerust te spreken van een Grand Cru jaar.”
De finalisten
We zetten de tien laureaten op een rijtje – in willekeurige volgorde:
Elektro Van Assche: in deze elektro winkel in Zingem ontmoeten mensen en producten elkaar in een trendsettend kader. Beleving, workshops en persoonlijke touch brengen je op een aangename manier in aanraking met de nieuwste producten.
Delhaize: een supermarkt die zijn eigen groenten op zijn dak laat groeien… Een kortere keten kan dus niet! Dit is het principe van “urban farm” of “dakmoestuin” dat Delhaize Boondael in oktober 2017 heeft gelanceerd.
Chez Claire: kwalitatief zondigen met éclairs & champagne. De éclair, het patéke van onze grootmoeders, maakt in 2018 een comeback om u tegen te zeggen. New & improved. Move over, macaron.
Shop for geek: de allereerste speciaalketen voor merchandising-artikelen. Fans van Disney, Comics, Marvel, Star Wars, Netflixklassiekers en de bekendste film- en TV serie licenties kunnen hier hun hart ophalen.
Aldi: “de Aldi van de toekomst”, met meer winkelcomfort, een grotere focus op vers, een moderne en aangename inrichting en een logische artikelpresentatie.
De Smidse: een overdekte markt voor ambachtelijke voedingsproducten van topkwaliteit in een historisch industrieel pand in Leuven-centrum.
Chambelland: de eerste 100% glutenvrije bakkerij in België. Een paradijs voor elke (glutenintolerante) patisserie- en broodliefhebber.
Balls & Glory: ‘mono dish restaurant’ Balls & Glory maakt naar eigen zeggen “dé beste gehaktballen van de wereld” en serveert en verkoopt die in een eigentijdse, urban-huiselijke omgeving.
Hema: de nieuwe Hema wordt opgedeeld in “werelden”, waarin de klanten zich gemakkelijker een weg kunnen banen. In “The Next Generation Store” in Antwerpen vind je ook een vernieuwde restaurant en trendy beautycorner.
Thuiszorgwinkel: de Thuiszorgwinkel biedt oplossingen voor de meest dringende zorgsituaties. Het vernieuwde concept focust zich op de klant, aan de hand van productenzones, testtafels, servicepunten of discrete cockpits.