Wie bleef wendbaar en innovatief in deze coronatijden? Comeos beloont op 28 oktober de retailer of dienstverlener die het beste omging met de Covid-crisis met de Mercuriusprijs 2020. Deze tien vernieuwende ‘coronaproof’ concepten haalden al de shortlist.
Innovaties tijdens corona
Op 28 oktober reikt Comeos opnieuw de jaarlijkse Mercuriusprijs uit, dit keer aan een Belgische handelaar die zichzelf tijdens de coronacrisis als geen ander wist heruit te vinden. Wie is het er het best in geslaagd om wendbaar, creatief en dynamisch de problemen vast te pakken? Een professionele jury van retailkenners, onder leiding van Vlerick-docent Gino Van Ossel en met ook RetailDetail-hoofdredacteur Stefan Van Rompaey, selecteerde alvast de volgende tien genomineerden:
Spaghettirestaurant Bavet, die tijdens de crisis niet minder dan 13 initiatieven opstartte. Zo lanceerde de horecaketen onder andere een webshop, de “dark kitchen” Casper met gerechten van Pascale Naessens en de “Bavet Camionet” voor leveringen.
De verfwinkels Colora, die van quasi 100% winkelverkoop naar bestellingen met thuislevering overschakelde. Bijna iedereen in het bedrijf werd tijdens de lockdown ingeschakeld voor de e-commerce. Ook kwam er kleuradvies via chat, Whatsapp of zelfs Facetime.
Reisbureau Connections bezorgde met de livestreams van Studio Corona toch even een reisgevoel, terwijl serviceclusters voor de belangenbehartiging van de reizigers zorgden. Met Basecamp verwelkomde Connections nog 1700 gasten in een unieke glamping, met een programma van intieme concerten en ontspannings- en outdooractiviteiten.
Decathlon ging tijdens de lockdown partnerships aan met retailers zoals Carrefour, Delhaize, Colruyt waarbij hun sportproducten in de voedingswinkels werden verkocht. Ook gingen hun medewerkers in de supermarkten aan de slag of leverden ze support voor collega-retailers. De Decamobiel trok bovendien naar de mensen toe.
Digicommerce lanceerde op 24 april het eerste online bestelplatform in België voor de Ramadan, de ideale manier om volledig covidproof voor de Ramadan te shoppen. Digicommerce zorgde zo voor 57.000 bestellingen bij 350 handelaars. Een deel van de winst ging naar een vereniging die de strijd met Covid-19 aanging.
Foodmaker ontwikkelde een volledig nieuw concept, de Vedge Bags. De gezonde maaltijdboxen brachten maaltijden vol verse groenten tot bij de consument, terwijl er het ‘back-on-track plan’ kwam tegen de coronakilo’s. Het fitheidsprogramma wordt nog verder uitgewerkt in een mobiele app met persoonlijk voedingsadvies en leveringen.
Parfumerieketen Ici Paris XL ontwikkelde “Go-In store”, online live advies vanuit de winkel, maar bracht op de website ook “beauty live chats” met de beautyconsulentes van de retailer. Regelmatig verschenen ook artikels, tutorials, quizjes, en online finders om klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.
De woonwarenhuizen van Ikea werden tijdens de lockdown snel omgevormd tot lokale distributiecentra voor “click & deliver from store”. Er kwam een online tool waarop je een videogesprek kan boeken met een interieurspecialist en een contactloze parking pick-up (Click&Collect) werd uitgewerkt voor een gefaseerde heropstart.
Voor boekhandel Filigranes betekende Covid de versnelling op het vlak van e- digitale transformatie. Een netwerk van thuisleveringen Urbik werd gecreëerd en via sociale media onderhield Filigranes dagelijks positieve, feestelijke, ietwat surrealistische videocommunicatie met de klanten. In volle Covidperiode werd ook de ‘Prix Filigranes’ gelanceerd: een prijs voor de meest toegankelijke en kwaliteitsvolle Franstalige auteur.
De kledingketen Tape à l’oeil heeft tijdens de crisis de omslag gemaakt naar een omnichannel, digitaal en sociaal verhaal. Met “One to one shopping” op de website worden klanten onmiddellijk in contact gebracht met Fashion Advisors, terwijl “Live party shopping” nieuwe producten en tendenzen presenteerde via het web.