Braderijen, jaarmarkten, avondmarkten, cadeaubonnen
Uit onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij de 308 Vlaamse steden en gemeenten blijkt dat slechts één op de drie lokale besturen hun lokale handelaars op een “creatieve en originele manier” ondersteunt. “Twee derde van alle lokale besturen blijft kiezen voor dezelfde, oude recepten”, klinkt het bij de zelfstandigenorganisatie.
“De gehanteerde ondersteuningsmethoden zijn nagenoeg overal dezelfde: braderijen, jaarmarkten, avondmarkten, lokale raden met inspraak van zelfstandigen, cadeaubonnen bij de handelaars van de gemeente of stad, afterworkshopping, … Op zich zijn dat natuurlijk waardevolle initiatieven, maar anderzijds is het ook nodig om niet op de lauweren te blijven rusten en vernieuwend te zijn.”
Pop-upwinkels, maskeerwinkels, internetplatformen
Sommige gemeentebesturen hebben de boodschap begrepen en “voeren een proactief antileegstandbeleid door financiële ondersteuning te geven voor pop-upwinkels (onder meer in Landen en Mechelen) of door vitrinestickers te kleven op leegstaande uitstalramen (o.a. in Merchtem en Duffel). Zo worden als het ware nep- of maskeerwinkels gecreëerd met op het uitstalraam een afbeelding van een winkel, wat het straatbeeld alvast aantrekkelijker maakt. Andere gemeentebesturen kiezen er dan weer voor om opstart- en renovatiepremies te geven om de leegstand in te dammen (o.m. in Tongeren).”
Opvallende afwezige zijn de moderne digitale technologieën, zo blijkt nog uit het onderzoek: “E-commerce en sociale media zijn vandaag niet meer weg te denken uit de maatschappij en vormen ook een mogelijke troef voor handelaars. Jammer genoeg organiseert slechts een handvol lokale besturen (Leuven en Lier bijvoorbeeld) opleidingen over hoe handelaars zich het best online kunnen profileren of zet slechts een beperkt aantal een online platform op voor de lokale handelaars en horeca (Hasselt).”
Het NSZ roept de steden en gemeenten op om bijvoorbeeld een app te ontwikkelen die een overzicht geeft van alle winkels op hun grondgebied en de producten die ze aanbieden, maar ook bijvoorbeeld van de promoties of acties die lopen in deze of gene handelszaak. “In ieder geval moeten de lokale besturen, samen met de handelaars, nadenken hoe ze anno 2015 van de lokale handel een blijvende bondgenoot kunnen maken. Slaapdorpen zonder uitgesproken commerciële activiteiten zijn er momenteel al te veel in Vlaanderen”, aldus nog het NSZ.
Om lokale handelaars alvast op creatieve ideëen te brengen en te inspireren met innovatieve mogelijkheden, tourt vanaf dit najaar de Future of Shopping Roadshow – de winkel van de toekomst op wielen – van RetailDetail in samenwerking met Unizo door Vlaanderen.