Alweer 6% achteruit
Mattel boekte in het slotkwartaal van 2014 een omzet van 1,99 miljard dollar, omgerekend zo’n 1,76 miljard euro. Dat is 6% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder: vooral de eindejaarsverkopen bleven ver onder de analistenverwachtingen. Over heel 2014 zag Mattel zijn jaaromzet met 7% dalen tot iets meer dan 6 miljard dollar. De nettowinst zal naar verwachting halveren tot 498,9 miljoen dollar.
Het rijk van Stockton (foto), die begin 2012 CEO van Mattel werd en een jaar later ook voorzitter van de raad van bestuur, is dan ook over en uit. In afwachting van een nieuwe topman of -vrouw wordt hij voorlopig opgevolgd door Christopher Sinclair (ex-PepsiCo), die sinds 1996 in de raad van bestuur zit van Mattel.
Barbie blijft terrein verliezen
Mattel was tot vorig jaar de grootste speelgoedfabrikant ter wereld, maar werd halverwege het afgelopen jaar afgelost door Lego. Mattel heeft te kampen met mindere verkoopcijfers voor Barbie, Fisher-Price en Hot Wheels, nu kinderen meer tijd besteden aan elektronische spelletjes.
Vooral Barbie ziet haar verkoop nu al drie jaar op een rij afkalven: in 2009 had de ‘blondine’ nog een marktaandeel van 25%, in 2013 was dat al onder de 20% gezakt. ‘Zusterpoppen’ Monster High en American Girl slagen er maar niet in dat verlies te compenseren, en alsof dat nog niet volstaat verliest Mattel volgend jaar ook zijn lucratieve licentie voor poppen van de Disney-film ‘Frozen’ aan concurrent Hasbro. Er wacht de toekomstige CEO dan ook een gigantische uitdaging…