Mystery shoppers op pad
De vereniging van uitgevers van cheques (bij wie Edenred en Sodexo), gaf met het akkoord van de Nationale Arbeidsraad een onafhankelijk onderzoeksbureau de opdracht om mystery shoppers op pad te sturen. Die moesten tussen april en september van dit jaar nagaan of de winkels in ons land ecocheques aanvaarden voor niet-ecologische producten. Eerder was gebleken dat nogal wat handelaars daar totaal geen graten in zagen, waardoor de ecocheques hun eigenlijke doel – de consument tot milieuvriendelijker gedrag aanzetten – voorbij schoten.
Er werden 249 winkels in diverse distributiekanalen uitgekozen, waaronder supermarkten, doe-het-zelfzaken, elektrozaken, tuincentra, sport- en ontspanningswinkels. Na de eerste controleronde bleken 70% van de bezochte winkels in orde. De winkels die negatief scoorden, kregen een rapport met suggesties ter verbetering. Bij een tweede controlegolf legde al 85% van de bezochte winkels een foutloos parcours af. Na een derde bezoek bleek 98,4% van alle zaken de wetgeving na te leven.
“De doelstelling van VIA is de handelaar zo goed mogelijk begeleiden door middel van informatie en materiaal zoals affiches of signaliseringskaarten, die elke vergissing moeten uitsluiten”, zegt voorzitter Bernard Rongvaux. “Op dit moment stellen we vast dat de goede leerlingen de regels correct volgen en dat de meerderheid van de slechte leerlingen de nodige maatregelen heeft getroffen.” Op vier na dus, die nu voor minstens zes maanden uitgesloten zijn van het aanvaardingsnetwerk en daardoor dus geen geld meer terugkrijgen in ruil voor de aanvaarde ecocheques.
Ecocheques goed voor 224 miljoen euro
De ecocheques werden bij het interprofessioneel akkoord van 2009-2010 in het leven geroepen met een dubbel doel: de koopkracht van de werknemers verhogen en hen tegelijk aanzetten om meer ecologische producten en diensten te kopen. In die periode kregen circa twee miljoen Belgen ecocheques, voor een geschatte waarde van alles samen 224 miljoen euro. De cheques worden vandaag in zo’n 10.000 verkooppunten aanvaard en de consument kan er een duizendtal “erkende” producten mee kopen, sinds begin dit jaar ook voeding met het Europese biolabel.