Boven langetermijngemiddelde
Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengebald in één cijfer.
In mei steeg de barometer van het consumentenvertrouwen van -6 punten naar -3 punten. Het zit daarmee mooi boven het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015. In november 2014 stond de aanwijzer nog op -14 punten.
Aan de basis van de stijging van de barometer lagen betere economische vooruitzichten voor de volgende maanden en de afnemende vrees voor werkloosheid. Ook zien de gezinnen hun spaarvermogen toenemen in de komende twaalf maanden.
Het consumentenvertrouwen is belangrijk voor de retailsector. Hoe groter het vertrouwen van de consument, hoe meer hij geneigd zal zijn om aankopen niet uit te stellen.