Kleiner aanbod benzinewagens
Volgens VAB is de toenemende vraag naar benzinewagens te verklaren door een aantal factoren. Om te beginnen is het fiscale beleid aangepast, waardoor het minder interessant is om een dieselauto te kopen. Ook aan de pomp wordt het verschil steeds kleiner. Tot slot zijn er volgens de VAB veel dieselrijders die problemen krijgen met de roetfilter en de EGR-klep bij korte afstanden. Dat leidt tot extra kosten.
In heel Vlaanderen zijn twee op drie verkochte tweedehands wagens wel nog steeds auto’s met een dieselmotor. Dat er toch nog meer diesels worden verkocht, heeft volgens VAB zuiver te maken met het aanbod: “Het huidige wagenpark bestaat voor 36 procent uit benzinewagens, en wat er niet is, kan ook niet aangeboden worden op de tweedehandsmarkt“, zegt de organisatie aan Knack.
Ook het aankondigen van de lage-emissiezone in Antwerpen heeft volgens VAB een effect. Veel chauffeurs zouden daarom nu nog hun wagen verkopen voor die zijn waarde verliest. Vanaf 2020 mogen in Antwerpen Euro 4-dieselwagens niet meer de stadskern binnen.