De Belgische warenhuisketen Inno voert zijn strategische herpositionering verder uit zoals gepland, zegt CEO Armin Devender. Een mogelijke verkoop door moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof is nog niet concreet.
Geen concrete gesprekken
Recent rezen er heel wat vragen over de toekomst van warenhuisketen Inno, het dochterbedrijf van Galeria Karstadt Kaufhof met zestien winkels in België. Het Duitse moederbedrijf ondergaat op de thuismarkt immers een ingrijpende herstructurering na een beschermingsprocedure en overweegt volgens Duitse financiële media een verkoop van de Belgische dochter, een transactie die tientallen miljoenen zou kunnen opbrengen.
Tot nu toe wou het Duitse bedrijf de geruchten niet bevestigen, maar nu volgt er dan toch een summier commentaar. “In deze situatie moet Galeria Karstadt Kaufhof alle denkbare scenario’s overwegen, inclusief de verkoop van zijn Inno-aandelen. Maar er vinden op dit moment geen concrete verkoopgesprekken plaats”, zegt herstructureringsexpert Arndt Geiwitz, die Galeria Karstadt Kaufhof begeleidt.
Het tij gekeerd
Devender ontkent intussen dat Inno herstructureringsmaatregelen boven het hoofd hangen: “Bij Inno voeren we de strategische herpositionering verder uit zoals gepland. Zelfs als de aandeelhoudersstructuur daadwerkelijk zou wijzigen, zal dit geen veranderingen teweegbrengen voor onze medewerkers, klanten, winkels en partners”, zegt hij.
“We gaan onze department stores in de toekomst nog meer in het premiumsegment positioneren. In de winkels in de Brusselse Nieuwstraat en de Louizalaan worden deze zomer al aanpassingen in die richting zichtbaar.” In oktober 2022 kondigde de CEO aan dat hij met succes het tij gekeerd had bij de warenhuisketen: Inno realiseerde vorig boekjaar een positieve EBITDA van ruim tien miljoen euro, na twee verlieslatende jaren.