Creatieve klemtoon in aanbod en concept
De eerste Duitse testwinkel wordt 350 m² groot, meer dan een gemiddelde Belgische vestiging van de keten. In Duitsland pakt Veritas dan ook uit met een geheel nieuw winkelconcept, waarbij andere accenten worden gelegd voor de lokale markt en ook rekening wordt gehouden met het feit dat de formule voor de Duitsers nog onbekend is.
“Veritas heeft een uniek concept. Om de nieuwe klanten dat te leren kennen, hebben we geopteerd voor duidelijke communicatie en meer ruimte. De winkel zal huiselijker aanvoelen, met meer hout, en echt een belevingsconcept hebben. Dagelijks zal er wel een demo of workshop zijn en twee maal per week is er het ‘café’, waarbij iedereen de naaimachines in de winkel mag komen gebruiken”, legt CEO Ine Verhaert uit.
Het accent komt in de Duitse winkels ook meer te liggen op het creatieve, aangezien daar een duidelijke vraag naar bestaat. “Ons creatieve aanbod hebben we uitgebreid en ook aangepast aan de markt, bijvoorbeeld door een typische soort breinaalden toe te voegen. Ook de prijzen hebben we aangepast aan de markt. Het assortiment is ook meer gemixt: we leggen zo de crea-producten naast de accessoires, om de link tussen de twee echt duidelijk te maken.”
Twee tot vier testwinkels in Noordrijn-Westfalen
Veritas wil in de Duitse deelstaat twee tot vier testwinkels openen gedurende een testperiode van minstens vier seizoenen. Als de evaluatie positief is, gaat de Belgische keten over tot een uitrol in de hele staat, aan een rato van acht tot tien winkels per jaar – zoals ook afgesproken is met externe investeerder Indufin, die in maart is ingestapt in het bedrijf om een verdere groei mogelijk te maken.
De retailer wil daarbij wel steeds binnen een straal van 350 km van het distributiecentrum in Kontich blijven, maar gezien het hoge inwoneraantal van Noordrijn-Westfalen (17 miljoen inwoners, meer dan België dus) zijn die ambities toch niet gering. Een tweede winkelopening staat vast voor begin november in Aken, de opening van een Duitse webshop is voorzien voor 2016.