In dertig jaar tijd groeide non-fooddiscounter Action van één naar meer dan 2.200 winkels in tien Europese landen. Verdere expansie staat op de agenda, daarnaast wil de retailer het assortiment verduurzamen.
Snelste groeier
Dertig jaar geleden opende Action zijn allereerste winkel in het Noord-Hollandse stadje Enkhuizen. Dat was het begin van een ongezien succesverhaal dat vanaf 2005 ook internationaal ging: toen opende de eerste Belgische winkel in Rijkevorsel. Intussen heeft de retailer twaalf distributiecentra en meer dan 2.200 winkels in tien Europese landen: Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Polen, Oostenrijk, Tsjechië, Italië en – sinds 2022 – ook Spanje.
Wekelijks krijgen die winkels twaalf miljoen klanten over de vloer. Daarnaast bezoeken acht miljoen consumenten de website. Intussen werken meer dan 70.000 mensen met 124 verschillende nationaliteiten voor het bedrijf. Action is dan ook de snelst groeiende non-food discounter in Europa is van plan om dat te blijven: het winkelnetwerk wordt de komende jaren nog verder uitgebreid. De formule van een verrassend aanbod tegen de laagste prijs slaat aan in heel Europa, zegt CEO Hajir Hajji, die zelf al 25 jaar bij de discounter aan de slag is.
Duurzamer assortiment
De winkels bieden een wisselend aanbod van zowat 6000 producten. Dat assortiment zal de komende jaren duurzamer worden: Action wil naar eigen zeggen duurzame producten voor iedereen toegankelijk maken.
“Dankzij onze schaalgrootte hebben we de mogelijkheid om klanten duurzame producten van goede kwaliteit tegen de laagste prijs te bieden. Hiermee zien we het als onze verantwoordelijkheid om voortdurend de kwaliteit van onze producten te verbeteren en onze toeleveringsketen en ecologische voetafdruk inzichtelijk te maken”, zegt Hajji.
In maart publiceert Action zijn jaarlijkse update met meer informatie over de voortgang rondom duurzaamheid.