“Retail therapy” efficiënt tegen verdriet
Een studie in het eerbiedwaardige Journal of Consumer Psychology heeft “retail therapy”, zeg maar shoppen om troost te vinden, in ere hersteld. “Shoppen als therapie wordt vaak beschouwd als een inefficiënt, spilzuchtig en donker neveneffect van ons consumentengedrag, maar dat is volgens ons te negatief: shoppen kan een efficiënte remedie zijn tegen verdriet“, zo schrijven de onderzoekers van de Universiteit van Michigan.
Retailtherapie is zo oud als de straat. Er bestonden dan ook al studies die aantonen dat shoppers blij worden wanneer ze aan hun recentste aankopen denken en zelfs dat ze zich na een ommetje langs enkele winkels minder verdrietig voelen. Maar de vraag wat die blije gevoelens nu juist veroorzaakt – het kopen zelf of het feit dat langs de winkels lopen gewoon verstrooiing biedt – was vooralsnog niet wetenschappelijk beantwoord.
De sleutel: “kiezen = zelfcontrole herwinnen”
Voor de experimenten bestudeerden de onderzoekers twee groepen van consumenten. Beide groepen kregen dezelfde 12 producten te zien, van slippers tot hoofdtelefoons. De eerste groep moest daaruit vier dingen kiezen/kopen, terwijl de tweede groep enkel mocht kijken.
De resultaten geven aan dat 79% van de ‘kopers’ zijn gevoel van zelfcontrole had teruggevonden, tegenover slechts 2% van zij die enkel mochten kijken. Bovendien waren de leden van de eerste groep drie keer minder droevig dan hun collega’s uit de tweede groep.
“Uit onze experimenten blijkt dat wie keuzes maakt tijdens het winkelen een gevoel van controle krijgt over zijn omgeving, waardoor zijn verdrietige gevoelens afnemen”, aldus de wetenschappers uit Michigan.