“Verdere aanscherping strategie”
Vastned Retail Belgium verkocht vorig jaar 19 niet-strategische baanwinkels en binnenstadswinkels op minder interessante locaties voor 42,9 miljoen euro en verhoogde tegelijk het aandeel van binnenstadwinkels in de portefeuille van 58 naar 68%. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de groep zopas publiceerde.
De groep gaat die strategie dit jaar verder aanscherpen: het aandeel binnenstadwinkels moet omhoog naar 70%, waarbij het accent komt te liggen op de populairste winkelstraten van Brussel, Antwerpen, Brugge en Gent (waar de groep vorig jaar in de Veldstraat nog een pand kocht voor 27,7 miljoen euro – foto). Het aandeel van toplocaties in de ‘grote vier’ moet dit jaar de 50% overschrijden, klinkt het.
Toch is het niet de bedoeling om volledig terug te plooien op de binnenstad: buitenstedelijke winkelpanden zullen zeker een vijfde van de portefeuille blijven vertegenwoordigen.
Bezettingsgraad en huurinkomsten omhoog, schuldgraad omlaag
Financieel staat Vastned Retail Belgium er goed voor: de schuldgraad daalde het voorbije jaar van 34 naar 31%, de bezettingsgraad steeg met 2,5% tot 97,9% en de huurinkomsten gingen er 1,2% op vooruit tot 22 miljoen euro. Dat dankt de groep onder meer aan 27 verhuurtransacties, die circa 16% van de jaarlijkse huurinkomsten vertegenwoordigen en die tekenden voor een gemiddelde huurgroei van 5%.
Over die huurgroei laat de groep zich gematigd optimistisch uit: op een aantal toplocaties kunnen de prijzen nog wat omhoog, klinkt het. Wel zal de inflatie wellicht op een laag niveau blijven, waardoor de huurprijzen minder snel dan vroeger zullen stijgen.