De internationale grappendag 1 april zonder schaamrood op de wangen overleefd? Proficiat! Deze retailers deden alvast hun duit in het zakje om je beet te nemen…
De pakketvertrager van Coolblue
Coolblue haalt elk jaar een aprilgrap uit. Dat ‘eindbaas’ Pieter Zwart zich sinds vorige week Nederlands Marketeer of the Year 2017 mag noemen, heeft er dus niks mee te maken. Of toch?
De jaarlijkse aprilvis van de online retailer is een vast onderdeel van de glimlach-cultuur die het bedrijf zo hoog in het vaandel draagt. Er wordt intern zelfs niet over marketing gesproken bij Coolblue, het bedrijf heeft het “liever over zichtbaarheid, praatjes en mondhoekjes”. Want dat is meetbaar en doelgericht, luidt het argument.
Als de pakketvertrager waar Coolblue zaterdag mee uitpakte dus een paar mondhoekjes de hoogte in heeft laten gaan, is dat voor hen geslaagde marketing. Al vermoeden we dat ze in dit geval maar beter niet te nauw meten: wie het beu is dat zijn pakketjes altijd zo snel aankomen, kan bij zijn bestelling de Pakketvertrager aanklikken. “Het pakket wordt dan opzijgelegd in de pakketjeskelder en kan daar zomaar maanden blijven liggen”, aldus de grapjassen van Coolblue.
Hoogvliets zelfrijdende winkelwagen
De Nederlandse supermarktketen Hoogvliet sprong voor de gelegenheid op de kar van de zelfrijdende voertuigen. Letterlijk dan, want Hoogvliet begon op 1 april in een wijk in Den Haag zogezegd een proefproject voor thuisbezorging door een zelfrijdende winkelwagen.
Ab, zoals de zelfrijdende winkelwagen gedoopt was, zou in het testgebied gaan bezorgen met behulp van radar- en Kinect-camera’s. De wagen rijdt de bestelde boodschappen naar het afleveradres dankzij GPS-tracking, klonk het bloedserieus. De nieuwe leverservice zou zelfs iedere dag binnen het uur bij de klant thuis leveren, ook op zondag.
Er is bij Hoogvliet heus goed nagedacht over Ab – voluit ‘Autonome Bezorgservice’ – want het karretje kreeg zelfs een klep die met een persoonlijke code werd afgesloten. Wanneer de winkelwagen dan vlakbij zijn bestemming is, ontvangt de klant een bericht met hierin de code om Ab te openen. “Wij geloven dat, net als bij de zelfrijdende auto’s, het slechts een kwestie van tijd is voordat men gewend is aan dit nieuwe straatbeeld”, verklaarde Sebastiaan van Duijn, e-commercemanager bij Hoogvliet, zonder verpinken.
Verkeersbord voor Pearle
Op dinsdag 28 maart werd door Veilig Verkeer Nederland een nieuw verkeersbord geïntroduceerd, dat – uiteraard – vanaf 1 april zijn weg zou vinden naar de Nederlandse autobanen. Omdat uit een onderzoek van Pearle Opticiens en Veilig Verkeer Nederland blijkt dat 9 op de 10 Nederlanders weleens tot heel vaak last hebben van laagstaande zon in het verkeer, zou het verkeersbord gaan waarschuwen voor laagstaande zon.
Het bord zou dus voortaan te vinden zijn op alle plaatsen waar het risico om verblind te worden door de zon hoog is. Een flauwe grap, maar dan wel één die een echte campagne flankeert. Het onderzoek waar sprake van was, is immers echt en ook de cijfers kloppen volgens de initiatiefnemers.
Veilig Verkeer Nederland en Pearle sporen mensen daarom samen aan om altijd een zonnebril in de buurt te hebben als ze met de wagen rijden. “Goed zien in het verkeer is van levensbelang, niet alleen voor de automobilist, maar ook voor de andere weggebruikers. Laat je niet onverwacht verblinden door laagstaande zon en leg standaard een zonnebril in je auto”, aldus VVN-woordvoerder Rob Stomphorst. Koren op de molen van Pearle, natuurlijk. Corine Wolswinkel, marketingmanager van Pearle Opticiens.
Fishco’s van Delhaize
Kinderen en vis, het is vaak geen liefdesverhaal. Delhaize wil daar wat aan doen, met een bijzonder origineel nieuw ijsje: de fishco. Om kinderen om te toveren tot echte visliefhebbers, heeft de Belgische supermarktketen “een heerlijke frisco met frisse zalmsmaak én echte stukjes zalm” bedacht. Want, “niemand zegt nee tegen een lekker ijsje, zeker je kinderen niet”.
De fishco is overigens niet alleen lekker, net zoals zalm bevat het ook waardevolle omega 3-vetzuren, die een grote rol spelen in de ontwikkeling van het zenuwstelstel, de werking van de hersenen, het zicht en de gezondheid van hart en bloedvaten. De Fishco’s liggen binnenkort in het diepvriesvak van jouw Delhaize, beweert de Belgische tandem van Ahold Delhaize. Wij dachten het niet.
Nachtje op proef bij JYSK
Een belangrijke aankoop zoals een matras, daar moetn mensen meestal een nachtje over slapen. Maar wat nog beter zou zijn: daar een nachtje op slapen! Het is dan ook precies wat meubel- en matrassenketen JYSK voortaan gaat aanbieden – of toch op 1 april.
“De huidige openingsuren zijn voor sommige van onze klanten niet lang genoeg om een matras naar behoren te testen”, aldus JYSK in een persbericht afgelopen zaterdag. Daarom biedt de retailer vanaf nu in een aantal winkels de mogelijkheid om te blijven overnachten. “Onze strategie heeft Customer First, en dat menen we ook. Ik ben eigenlijk een beetje verrast dat we niet eerder op dit idee zijn gekomen,” zei Communications & CSR Director Rune Jungberg Pedersen.
En wat nog beter is: het bed wordt nog voor je opgemaakt ook. “Eenmaal we de klant een matras hebben helpen kiezen, zal het JYSK-personeel het bed klaarmaken. Klanten kunnen kiezen uit een ruime selectie donzen, dekens, kussens en bedlinnen.” Er zal zelfs een verhaaltje worden voorgelezen, met name de autobiografie van JYSK-oprichter Lars Larsen, die hij speciaal met zoete stem heeft ingesproken. De volgende ochtend worden de klanten eenvoudig (en gratis) gewekt door het winkelpersoneel dat weer aan de slag gaat. Als je bedje dan niet gespreid is…
Heb je zelf ook nog aprilgrappen in de retail gespot dit jaar? Of ben je misschien beetgenomen geweest door een winkelier of campagne? We horen het graag in de comment-sectie hieronder!