Uitloopscenario nodig
Zowel Febiac als Federauto vragen een overgangsregeling om de markt niet al te zeer te verstoren. “Zonder een duidelijke en goed gecommuniceerde overgangsregeling dreigt de extreem korte periode tot het einde van het jaar ronduit een zootje te worden voor de klant, voor de autosector zelf en voor de bevoegde overheidsdiensten die de inschrijvingen van de voertuigen en de aanvragen tot premie moeten afhandelen”, stelt de sector. Die eist bovendien een duidelijk signaal dat er ook zekerheid zal worden gegeven aan “iedereen die recent een auto heeft besteld of nog zal bestellen voor het einde van dit jaar, daarbij rekenend op de CO2-korting, maar wiens voertuig pas in de loop van volgend jaar geleverd kan worden. Deze engagement mogen niet verbroken worden!”
Autosalon in het gedrang
De sector vreest trouwens niet alleen voor een enorme rush naar de showrooms de komende weken, maar vooral voor een absoluut doodse periode in januari, net de maand waarin het Autosalon op de Brusselse Heizel doorgaat. Dat is traditiegetrouw goed voor een kwart van de totale jaaromzet in ons land en bepaalt of het voor de autosector een goed jaar wordt of niet. “Onze bedrijven hebben de voertuigen die zij verwachten te verkopen in 2012 al lang besteld en kunnen zich in de huidige context absoluut geen mislukt salon veroorloven”, klinkt het bij de autofederaties.
Een auto op drie mét ecopremie
De federale ecopremie werd in 2008 in het leven geroepen om het wagenpark in ons land te vergroenen. Met succes, want bij de invoering ervan voldeed slechts één wagen aan de eisen inzake CO2-uitstoot (de hybride Toyota Prius). Sindsdien lanceerden de constructeurs steeds “groenere” auto’s, zodat vandaag één wagen op drie verkocht wordt met de federale premie er bovenop.
UPDATE: Groene wagens vandaag al duurder
Inmiddels lijkt het erop dat de oproep van de autosector in dovemansoren is gevallen. Zakenkrant De Tijd vernam intussen dat de overheidskorting al vanaf vandaag vervalt. De formateur en de onderhandelaars hebben afgesproken dat alleen bestelbonnen voor wagens tot en met 28 november – gisteren dus – geldig zijn. Enkel wie nog snel een wagen in stock koopt die nog voor het einde van het jaar geleverd kan worden, krijgt de korting nog. Wie een wagen bestelt die nog van de band moet rollen, mag de korting vergeten, aldus De Tijd.