Hoewel e-commerce aan belang wint, houden lokale handelaars ook na de crisis vast aan hun stenen winkel. Dat is de belangrijkste conclusie van een kleine enquête door Unizo.
Omnichannelaanpak wint terrein
De middenstandsorganisatie peilde naar de verkoopkanalen van de kmo-retailers. Vóór de crisis had 99% van de ondervraagden een fysieke winkel. Dat aandeel is intussen nauwelijks gedaald: vandaag gaat het nog altijd om 98%.
Toch is het belang van digitale kanalen toegenomen. Bijna 1 op 2 (48%) heeft nu een eigen webshop, terwijl dat een dik jaar geleden maar 37% was. Steeds meer handelaars verkopen ook via sociale media: dat aandeel steeg in dezelfde periode van 43% naar 53%.
Nog opvallend: slecht een minieme fractie van de handelaars is van plan om als pure online speler door te gaan. 96% wenst de stenen winkel te behouden. Wel zullen nog meer winkeliers de stap zetten naar een eigen webwinkel. Het lijkt er dus op dat het multichannelmodel stilaan de norm wordt in het kmo-retaillandschap. “Die alomtegenwoordigheid van lokale handelaars maakt dat geen enkele consument nog een excuus heeft om niet te winkelhieren”, zegt Van Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo.