Zelfstandigenorganisatie Unizo pleit voor een verbod op het gratis terugsturen van pakjes die online besteld worden, want “pakjes terugsturen ís niet gratis”.
30% gaat terug
Het voorstel om gratis retourzendingen te verbieden maakt deel uit van een ruimere visienota voor een klimaatneutrale economie. De werkgeversorganisatie doet in totaal een vijftiental aanbevelingen, maar dit ‘pakjesvoorstel’ springt toch het meest in het oog.
Zowat één op de drie pakjes die online besteld worden, wordt nadien teruggestuurd. “Op dit moment krijgt men de illusie dat retourzendingen gratis zijn, dat ze geen impact hebben”, zegt Danny Van Assche van Unizo. “Gevolg is dat de klant de neiging heeft om heel wat pakjes te laten komen en alles thuis op het gemakje te passen. De rest wordt zonder nadenken teruggestuurd.”
Kosten
“Maar pakjes terugsturen ís niet gratis”, gaat Van Assche verder. “Het is belangrijk dat mensen weten dat terugsturen een kost heeft: maatschappelijk, en ook voor het klimaat. Er moet daarom een prijs zijn op het retourneren van pakjes”. Dat moet dan wel op Europees niveau aangepakt worden, want enkel in België kosten aanrekenen zet geen zoden aan de dijk. “Ons voorstel zal ervoor zorgen dat de klant bewuster en meer gericht gaat bestellen. Hij zal dus de schoenen laten leveren die hij echt wil en in de juiste maat, in plaats van vijf of zes paar te laten arriveren.”
Ook in Frankrijk gaan er stemmen op om in te grijpen. Er ligt een wetsvoorstel klaar voor een taks die afhankelijk zou zijn van de afstand die een product heeft afgelegd.