“Het nieuwe Uplace aan de Leie”
Aan Flanders Expo plannen projectontwikkelaar Banimmo en exploitant McArthurGlen een ruim 38.000 m² groot winkelcentrum, in hoofdzaak voor outletverkoop. Het project, dat de naam ‘The Loop’ kreeg (en dat, voor een goed begrip, niets te maken heeft met het kenniscentrum van RetailDetail dat onlangs in de prijzen viel!), wil op termijn tot 3 miljoen bezoekers per jaar ontvangen.
Het project omvat daarnaast ook nog ruimte voor recreatie en kantoren en parkeergelegenheid voor ruim 4.000 plaatsen. Unizo ziet gelijkenissen met dat andere, veelbesproken project in Machelen en heeft het al over het “nieuwe Uplace aan de Leie”.
“Doodsteek voor de binnenstad”
“Dit project is een gevaar voor de commerciële leefbaarheid van het stadscentrum en omliggende gemeenten, een garantie op een verkeersinfarct, problematisch voor de luchtkwaliteit en valt niet te rijmen met de ambitie van Gent als klimaat-neutrale stad”, klinkt het bij het Gentse Milieufront (GMF) en bij Unizo. Beide organisaties legden gisteren symbolisch een rouwkrans neer met als boodschap “Je was een levendige stad met een mobiliteit op mensenmaat”.
De actievoerders wijzen erop dat voor het slagen van het project een vierde rijstrook op de E40 noodzakelijk is. “Die is echter niet gepland en er is geen geld voor. Ook voor een volwaardig treinstation op Flanders Expo heeft de NMBS geen geld.” Ook vinden ze het hele project flagrant in tegenspraak met het mobiliteits- en parkeerplan in de binnenstad: “Op enkele kilometer buiten de stad rolt men de rode loper uit voor de autobezoeker”, klinkt het schamper.
Unizo en het GMF dienen dan ook een bezwaarschift in tegen de plannen voor de parking en lanceren de website www.rip-the-loop.be.
“Geen klassiek winkelcentrum”
“Die plannen vergelijken met Uplace is overdreven. Er komt geen klassiek winkelcentrum, maar een volledig nieuwe woonwijk”, reageert schepen van stadsontwikkeling Tom Balthazar (SP.A) in De Gentenaar. “De winkels zullen bovendien contractueel enkel oude collecties mogen verkopen. Dat trekt een heel specifiek publiek aan, zodat het centrum geen concurrentie zal zijn voor de binnenstad.”
Bovendien zou een Gentse weigering niks uithalen, vervolgt Tom Balthazar: “Het zou er bijna zeker komen op een andere plek in Vlaanderen. Waarom dan niet in Gent, op een plaats die er goed voor geschikt is? De Ikea is er al, dat loopt toch ook goed?”
Schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) wil enkel kwijt dat hij de gestelde vragen begrijpt maar, zo benadrukt hij, “in de vorige legislaturen zijn er bindende engagementen genomen in dit project. Daar kunnen we niet meer onderuit.”