Positieve wisselkoersen
Het Brits-Nederlandse bedrijf haalde over de eerste helft van dit jaar een omzet van 27 miljard euro: dat is liefst 12% meer dan een jaar eerder. Die stijging is voor een groot stuk te danken aan positieve wisselkoerseffecten, want zonder dat effect zou de groei maar 2,9% zijn.
In Noord-Amerika zag Unilever het verkochte volume afnemen, terwijl in Europa en Latijns-Amerika het volume net toenam. In Europa daalden de prijzen echter hard, waardoor daar de omzet toch daalde. De nettowinst van Unilever kreeg in de eerste zes maanden een tik van 11% en kwam uit op 2,7 miljard. Vorig jaar verkocht Unilever nog enkele dochterbedrijven, waardoor de winst toen wel hoger lag dan normaal. Zonder eenmalige inkomsten zou de winst van Unilever met 16% stijgen.
Unilever waarschuwt voor een tragere groei in de vraag van consumenten, maar verwacht over het hele financiële jaar toch sneller te groeien dan zijn concurrenten. Het bedrijf heeft de laatste maanden flink geïnvesteerd in de aankoop van huidverzorgingsproducten, om zo sterker te staan in die markt.