Unilever kondigt een grootschalig plan aan om tot zijn productie tegen 2039 volledig emissievrij te maken. Om dat doel te bereiken zal de FMCG-reus onder meer één miljard euro investeren in een nieuw klimaat- en natuurfonds.
Bedreiging voor iedereen
“Terwijl de wereld lijdt onder de verwoestende effecten van de coronapandemie en worstelt met ernstige problemen van ongelijkheid, mogen we niet vergeten dat de klimaatcrisis nog steeds een bedreiging voor ons allemaal is. Klimaatverandering, aantasting van de natuur, achteruitgang van de biodiversiteit, waterschaarste – al deze problemen zijn met elkaar verbonden en we moeten ze allemaal tegelijk aanpakken”, zegt CEO Alan Jope in een mededeling.
Om de zaken te versnellen zullen de merken van Unilever gezamenlijk een miljard euro investeren in een nieuw fonds, dat de komende tien jaar allerlei milieuprojecten zal ondersteunen, zoals landschapsherstel, herbebossing, koolstofvastlegging, natuurbescherming en waterbehoud.
Waarschuwing voor leveranciers
Om helemaal emissievrij te worden rekent het bedrijf – naast de eigen inspanningen om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen – ook op zijn leveranciers: “We zullen daarom prioriteit geven aan het opbouwen van partnerschappen met leveranciers die zichzelf wetenschappelijke doelstellingen hebben opgelegd”, luidt het in niet mis te verstane bewoordingen.
Op termijn wil Unilever trouwens op al zijn producten vermelden hoeveel CO2 er vrijkwam bij de productie en het transport. Ook leveranciers van het concern zullen die informatie op hun facturen moeten aangeven. Door transparant te zijn over de broeikasuitstoot, hoopt Unilever het hele proces nog te versnellen. Het kan mogelijk ook andere bedrijven en leveranciers aanzetten om milieuvriendelijker te produceren.