Als gevolg van de verkoop van zijn margarinetak zag Unilever zijn kwartaalomzet 1,6% dalen tot 12,4 miljard euro, al is dat wel een beter resultaat dan de analisten hadden verwacht. Topman Alan Jope spreekt dan ook van een ”solide start” in 2019.
3,1% autonome omzetgroei
Unilever is het jaar beter gestart dan algemeen werd verwacht. De kwartaalomzet mag dan al lager liggen door de verkoop van de margarinetak vorige zomer aan KKR, met 12,4 miljard euro doet Unilever beter dan de verwachtingen: analisten gingen uit van 12,3 miljard.
Ook de autonome groei (+3,1%) is beter dan de 2,8% waar analisten van uitgingen, dankzij zowel hogere volumes (+1,2%) als hogere prijzen (+1,9%). Vooral de afdeling “Home Care” (Biotex, Omo, Cif e.a.) liet een sterke autonome groei optekenen (+6%). De tak “Beauty & Personal Care” (Dove, Rexona, Axe e.a.) groeide op vergelijkbare basis met 3,1%, “Foods & Refreshment” (Magnum, Knorr, Lipton e.a.) deed er 1,5% bovenop.
“We hebben een solide start genomen waardoor we goed op weg zijn om onze jaarverwachting te halen”, zegt topman Alan Jope, die eind 2018 de Nederlander Paul Polman opvolgde als CEO.