De coronacrisis had een duidelijk effect op de soort producten die Unilever verkocht, maar globaal genomen zette het schoonmaak- en levensmiddelenconcern in 2020 stabiele resultaten neer.
Handgels en vleesvervangers
Unilever verkocht met name meer hygiëneproducten voor thuis, zoals handgels en wasmiddelen. Beautyproducten zoals deodorants en make-up waren wat minder in trek, omdat het sociaal leven sterk beperkt werd.
Ook op vlak van voeding liet de crisis zich voelen. Zo presteerden de ijsjes van Ben & Jerry’s voor thuis erg sterk, maar vielen de leveringen aan de horeca zoals verwacht fors terug. Verder lagen de vleesvervangers van de Vegetarische Slager goed in de markt: de verkoop steeg in het vierde kwartaal met liefst 70%, schrijft RTL Nieuws.
De totale omzet vorig jaar klokte af op 50,7 miljard euro, een daling van 2,4% ten gevolge van negatieve wisselkoerseffecten. De nettowinst steeg lichtjes (+0,8%) tot 6,1 miljard euro. Door hogere kosten lag de bedrijfswinst wel 4,6% lager dan in 2019.
Unilever verwacht dat de vraag naar plantaardige voedingswaren nog sterk zal toenemen. Het bedrijf wil zich daar dan ook extra op toeleggen. Verder wil CEO Alan Jope de e-commerce versterken. De online tak is intussen goed voor 9% van de omzet.