FMCG-reus Unilever trekt bijna een miljard euro uit voor steun aan de strijd tegen corona. De multinational schenkt onder meer eigen producten zoals zeep, ontsmettingsmiddel en voeding, maar gaat ook werknemers, leveranciers en afnemers bijstaan.
500 miljoen voor leveranciers en klanten
Unilever sluit zich aan bij een groeiend rijtje wereldmerken dat steun- en liefdadigheidsinitiatieven neemt in de strijd tegen de coronacrisis. Het steunplan bevat meerdere pijlers, waarvan het eerste een schenking van eigen producten is ter waarde van honderd miljoen euro (in retailprijzen).
De FMCG-reus geeft voor minstens vijftig miljoen euro aan zeep en ontsmettingsmiddel aan het ‘COVID Action Platform’ van het World Economic Forum (WEF), ruwweg evenveel gaat naar nationale gezondheidsinstellingen en NGO’s. Unilever gaat zijn productielijnen ook aanpassen om desinfecterende gel te produceren voor ziekenhuizen, scholen en andere overheidsinstellingen.
Binnen de eigen waardeketen trekt Unilever 500 miljoen euro uit om zowel klanten als leveranciers in nood deze moeilijke periode te helpen overbruggen. Zo gaat de merkfabrikant zijn “meest kwetsbare kleine en middelgrote leveranciers” versneld betalen en verleent het bedrijf ook extra betalingskredieten aan kleine retailklanten die afhankelijk zijn van Unilever.
Unilever “kan en moet geven”
De eigen medewerkers worden beschermd tegen plotse loonsverminderingen door tot drie maanden volledig salaris te garanderen. Het gaat dan om werknemers die geen beroep kunnen doen op overheidssteun of, in het geval van onderaannemers, van hun directe werkgevers.
“De wereld wordt geconfronteerd met de grootste beproeving in decennia. We hebben de meest ongelofelijke reactie gezien van het Unilever-team tot nu toe, vooral van degenen die in de frontlinie van onze activiteiten in fabrieken, distributiecentra en winkels staan”, verklaart CEO Alan Jope, die besluit dat de sterke kasstroom en balans van het bedrijf betekenen dat het deze extra steun kan én moet geven.