Ondanks de coronacrisis heeft Unilever een meer dan degelijk kwartaal achter de rug. Het bedrijf verkocht vooral meer producten via de supermarkten, waarmee het de terugvallende verkoop in het out of home-segment wist te compenseren.
Handgels en ijsjes
Unilever boekte in het derde kwartaal een onderliggende omzetgroei van 4,4%. Niettemin speelden wisselkoerseffecten de FMCG-reus stevig parten, want de uiteindelijke omzet daalde met 2,4% tot 12,9 miljard euro.
Door de coronacrisis had vooral de thuisconsumptie de wind in de zeilen. De vraag naar schoonmaakproducten en desinfecterende gels bleef zeer hoog. De divisie Home Care noteerde de sterkste vooruitgang met een onderliggende groei van 6,7%.
Ook in het voedingssegment was de thuisconsumptie de drijvende kracht achter de groei. Vooral de ijsjesmerken Ben & Jerry’s en Magnum konden van de stijgende vraag profiteren. Verder werd er meer thee verkocht en kenden de sauzen van Hellmann’s een opmerkelijke groei – dat gold met name ook voor de veganistische variant. De foodservice had zwaar te lijden onder de crisis en kromp met zo’n 20%.
Geografisch gezien kwamen de beste resultaten niet uit Europa. De onderliggende omzet daalde er zelfs licht met 0,8%. Door promotionele acties lagen de prijzen er ook lager.