Al sinds 1924 is Rombouts-Neyrinck een vaste waarde op de Paardenmarkt in Antwerpen. De specialist in kantoorartikelen, met de vierde generatie aan het roer, scoort vandaag vooral met een uniek assortiment exclusieve vulpennen.
Echt familiebedrijf
Een echte winkelstraat is de Paardenmarkt niet, maar Rombouts-Neyrinck is dan ook geen doorsnee winkel, wel een echte specialist in kantoorwaren met een enorm assortiment, voor klanten die weten wat ze willen. Een “destination store”, in vaktermen. Toen de winkel van start ging aan de Paardenmarkt 88 kwamen de klanten nog aan met de echte paardentram. In 1964 verhuisde de zaak naar een groter pand wat verderop, met een eigen parking als grote troef. We ontmoeten er Yves Van Gindertaelen, telg van de vierde generatie, die al sinds zijn achttiende in het bedrijf aan de slag is.
“Ik doe dit nu al 24 jaar. Na mijn studies economie-handel ben ik hier begonnen. De ouders van de moeder van mijn vader hebben de zaak opgericht, dit jaar bestaan we honderd jaar. Ik ben de vierde generatie. Dit is een echt familiebedrijf. Mijn moeder komt hier nog enkele dagen per week helpen. Ik heb nooit anders geweten dan deze winkel en ik vond het leuk om hier als kind rond te lopen. Er waren meer handelaars in de familie: mijn grootvader had juwelier Boon op de Groenplaats, in het pand waar nu McDonald’s zit.”
Het gouden idee
Rombouts-Neyrinck begon als specialist in papierwaren. “Dat doen we nog altijd. We leveren aan bedrijven in de Benelux, in Groot-Antwerpen rijden we rond met een eigen chauffeur voor de leveringen, onder andere bij advocaten- en notariskantoren. Daar maken we het verschil met persoonlijk contact en service: onze mensen weten in welke kast het papier hoort te staan. Klanten waarderen dat.”
Kantoormateriaal is een interessante recurring business met trouwe klanten, maar kleine marges. De groei zit elders: “Mijn eerste project toen ik hier begon, was een website voor vulpennen, penworld.be. De leveranciers verklaarden me toen bijna gek. Niemand kende dat. Hoe ga je pennen online verkopen? Maar het werkte meteen. We hebben het aanbod intussen uitgebreid naar notaboekjes, organisers, Filofax, luxe sleutelhangers, lederwaren, accessoires…” Een gouden idee.
Uniek assortiment
De combinatie van een webshop en een fysieke winkel doet het hem, denkt Van Gindertaelen: “Mensen die online een pen zoeken, komen ook naar de winkel. Een pen van 500 à 600 euro wil men vaak wel eens zien en vasthouden voor men ze koopt. Door onze sterke onlineverkoop kunnen we ook in de winkel een groot assortiment luxepennen tentoonstellen. We hebben hier alle grote merken op voorraad, waaronder een shop-in-shop van Montblanc.”
De winkel onderscheidt zich door zijn enorme aanbod en grote voorraad. “Door niet enkel de bestsellers, maar de volledige collectie op voorraad te leggen hebben, zorgen we ervoor dat de klanten kunnen kiezen uit een uniek assortiment. Dat horen we van veel klanten en leveranciers: zo’n grote collectie aan pennen hebben ze nog nooit gezien.” De ondernemer verkoopt evenveel pennen online als in de winkel.
Wereldwijd succes
Penworld is onder andere exclusief verdeler van Conid, een Belgisch merk, volledig geproduceerd in Aartselaar: een collectie van luxe vulpennen met een gepatenteerd vulsysteem, de Bulkfiller, ontwikkeld door Francis Goossens in Antwerpen.
Deze pennen, in de prijsklasse van 700 tot 1300 euro, zijn wereldwijd een groot succes: “Voor de vorige release stonden er wel zevenduizend mensen klaar om hem te bestellen in onze webshop. Vulpennen zijn weer gewild, mensen willen weer schrijven. Ik vind het geweldig als er hier jonge mensen binnenkomen van 18, 20 jaar, voor een vulpen.”
De kracht van de specialist
Met twee lasergraveermachines personaliseert Rombouts-Neyrinck de pennen, met een naam of logo bijvoorbeeld. “Bedrijven vragen dat voor jubilarissen en gepensioneerden, scholen schenken leerlingen die afstuderen een pen met hun naam op. Netflix bestelde bij ons gegraveerde pennen voor medewerkers, die we dan naar verschillende adressen over de hele wereld moesten sturen. Dat doen we ook voor kleine aantallen. Er zijn er maar weinig die zo’n service kunnen aanbieden.”
De grootste uitdaging komt momenteel van de merken zelf, die webshops en winkels openen om rechtstreeks te verkopen aan de eindklanten. Van Gindertaelen is ervan overtuigd dat er altijd een plaats zal zijn voor een winkel met luxe schrijfwaren. “Er is een revival van authenticiteit. Mensen kopen graag bij een specialist. Ze komen hier voor een pen en kopen er nog een mooi notieboekje bij.”
Dit is de zesde aflevering van de artikelreeks ‘Uniek & Authentiek’, waarin hoofdredacteur Stefan Van Rompaey van RetailDetail en internationaal retailexpert Erik Van Heuven in de retailgeschiedenis van Antwerpen duiken en belangrijkste spelers interviewen. Samen schreven ze het boek Future of Department Stores (Lannoo Campus, 2020) en de gelijknamige de artikelenreeks met Europese CEO’s en eigenaars van warenhuizen. Dit jaar zetten ze elke maand een oude en authentieke Antwerpse handelszaak in de kijker.